Voetnoot bij Comma Johanneum

Herziene Statenvertaling / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag over het Comma Johanneum (1 Joh. 5:7) in de HSV. Dit vers is afgedrukt in de lijn met de keuze voor de Textus Receptus en staat dus terecht in de vertaling. Ik mis bij dit vers echter een voetnoot waarin aangegeven wordt dat dit vers mogelijk niet authentiek is. Is dit bewust niet gedaan of mogelijk over het hoofd gezien?

Antwoord

Tekstkritische kwesties worden niet in voetnoten besproken, maar in een aparte rubriek op onze website. Klik vervolgens op de naam van het boek en selecteer het hoofdstuk. We gaan niet echt in op alle tekstkritische vragen, want die zijn vaak erg ingewikkeld, maar we geven wel aan of er manuscripten zijn waar bepaalde verzen of delen van verzen ontbreken.

Hartelijke groet,
Reinier de Blois

Zie ook:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/213

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16928/comma-johanneum/

Lees meer artikelen over:

Herziene Statenvertaling (HSV)
1 reactie
haximo360
Ik vind het een onzinnige vraag om eerlijk te zijn. Zo kunnen we heel veel voetnoten plaatsen. Bijbelvertalingen zijn, zoals de naam het al zegt, vertalingen, en geen exegetische of tekstkritische verhandelingen.