Zelfbevrediging op advies

C.A. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jong-volwassen vrouw aan de vooravond van een relatie. Ik heb laatste op advies van een vriendin voor het eerst aan zelfbevrediging gedaan, maar dat voelde niet goed, met als gevolg grote schuldgevoelens. Op een gegeven moment hield ik het niet meer uit en ben ik naar buiten gerend. Daar heb ik gehuild, want ik wilde dit helemaal niet! Ik heb dus ook besloten het niet meer te doen. Maar met dat besluit gingen mijn schuldgevoelens en angsten niet weg. Ik ging er juist van dromen. En hoe! Ik word er angstig van omdat het levensecht lijkt. Omdat ik dus met die schuldgevoelens nog steeds rondloop, heb ik ook nog steeds het idee dat de Bijbel zelfbevrediging niet goedkeurt. Maar ik weet het niet zeker.

Daarom mijn vraag: is masturbatie echt verkeerd? Is het tegen de geboden van de Heere? En hoe raak ik mijn schuldgevoelens kwijt!?

Antwoord

Beste jonge vrouw,

Een jongvolwassen vrouw aan de vooravond van een relatie. En dan komt het advies van een vriendin om aan zelfbevrediging te gaan doen, met als gevolg grote schuldgevoelens en angsten, zo erg zelfs dat je er van ging dromen. En hoe! Toenemende angst omdat het zo levensecht lijkt. Je bent met zelfbevrediging gestopt omdat het niet goed voelde en om de daarbij komende schuldgevoelens.

Ik denk dat je hiermee een goed besluit hebt genomen in het licht van je toekomstige relatie, ook ten opzichte van jezelf en niet in het minst tegenover de Heere. Zou God dit ook bedoeld hebben met seksualiteit? Wat denk je zelf? Ik ga hier niet verder in op je vraag over zelfbevrediging omdat er over dit onderwerp op Refoweb al veel Bijbelse en gevoelvolle antwoorden staan, o.a. van ds. A. T. Vergunst, mevr. Rots, mevr. Hoek, Wilbert Weerd en meer anderen. Lees ze maar eens rustig na.

Voor ik verder ga met je vraag over je schuldgevoelens, wil ik nog ingaan op het advies van je vriendin om jezelf te bevredigen. Hoe kijk je nu op dit advies terug? Een verkeerd advies, wat me  heel veel psychische problemen heeft opgeleverd, zul je nu zeggen. Toch is dat maar een deel van de waarheid. Ik zeg het voorzichtig, maar waar was jouw gebed nadat je dit advies kreeg? Heb je het eerst in je gebed bij God gebracht? Ik mis dit toch wel in je vraag. Waarom ik dit zeg? Omdat zonder gebed niets goed kan gaan. Niet één zonde of verzoeking, geen enkele nood of aanvechting in je leven, wordt overwonnen zonder gebed. De geestelijke wapenrusting wordt biddend aangedaan en gehanteerd (Efeze 6). Zul je dat nooit vergeten? Bidt zonder ophouden (1 Thess. 5:17).

Hoe raak ik mijn schuldgevoelens kwijt? Een eerste vraag aan jou en ik zeg het weer heel voorzichtig. Zijn je angsten en schuldgevoelens alleen het gevolg van je zelfbevrediging? Of zouden er meer problemen kunnen zijn, die reeds speelden. Maar dat het nu, alles bij elkaar, de oorzaak is dat je angst en schuldgevoel uit de hand loopt en voor je gevoel onbeheersbaar wordt. Welk mens kan zeggen: ik heb (nooit) angst en schuldgevoel ken ik niet. Zou dat een ‘gezond’ mens zijn? ‘Gezonde’ angst leert je gevaarlijke situaties herkennen en bewaart je voor dwaze stappen. ‘Gezonde’ schuldgevoelens houden je op evenwichtige wijze verantwoordelijk tegenover God en mensen. Maar bij jou zijn je angst en schuldgevoel oncontroleerbaar geworden. Je angst verlamt je en dan vergroot je alles uit en je on-Bijbelse schuldgevoel maakt dat God onbereikbaar voor je wordt. Je droomt er van en alles lijkt zo levensecht. Opgesloten in je problemen.

Zullen we eens proberen wat handvatten te zoeken in de Bijbel? Waar komt angst vandaan? We lezen samen Genesis 3. Eva luistert naar de verleidende stem van de slang (duivel) en eet van de begeerlijke, maar door God verboden vrucht. Ze geeft ook Adam van deze vrucht en hij eet ook! En dan? Ze ervaren onmiddellijk schuldgevoel en worden bang (angstig). Ze kruipen weg voor God (vers 8). Onze ongehoorzaamheid aan God heeft ons bang gemaakt, toen en nu. Is dat nu het laatste W(w)oord? Laat de HEERE God ze nu vallen, eigen schuld, had je maar moeten luisteren! Strompel maar verder met je angst en schuld. Je wilde toch als Mij zijn? Zegt God dat allemaal?

Luister heel goed!

Hoor je Gods stem? Adam, Eva en jij jonge vrouw? Waar ben je? Roept God mij na mijn ongehoorzaamheid? Vastgelopen in mijn dwaalweg. Bezet met angst en schuld. Bedoelt God mij? Waar ben je?

Ik hoorde Uw stem in de hof, en ik vreesde; want ik ben naakt; daarom verborg ik mij (vers 10). Gaat Adam nu spontaan zijn zondige ongehoorzaamheid belijden? Helaas, hij geeft zijn vrouw de schuld (vers 12). Ik herken die reactie van Adam wel in mijn leven. En jij? Is het nu echt zo verkeerd? En Eva doet het geen haar beter. Het is niet mijn schuld. De slang heeft mij bedrogen (vers13). Stopt de HEERE God nu? Met zulke mensen is niets te beginnen. En dat is helemaal waar. Met Adam en Eva, met jou en met mij is niets te beginnen. Onverbeterlijk! Zal schuld en angst het definitief voor het zeggen hebben, toen en nu?

Luister nu weer heel goed?

Vind je het geen wonder dat de HEERE God niet Adam en Eva vervloekt, maar de slang, de spreekbuis van de duivel. Adam en Eva verdienden de vloek en wat kregen ze: Gods heerlijke belofte in vers 15. God beloofde Zijn Zoon te geven als het Nageslacht van twee zondige mensjes, Die komen zou om hen uit de macht van zondeschuld en angst te verlossen. Ze konden zichzelf niet verlossen, maar Hij, onze Heere Jezus Christus, kan en wil het. Ik las ergens dat, zodra de wond (zonde en dood) was aangebracht, het geneesmiddel (Christus Jezus) al was geschonken en geopenbaard. Dat is Gods nieuwe begin. Zonde en angst zullen niet het laatste woord hebben.

En jij?  Waar ben je? Nog steeds weggekropen voor God? Om dat je bang bent? Je kunt God niet onder ogen komen omdat je tegen Gods geboden gezondigd hebt. Weet je nog wat Adam en Eva kregen: de verdiende vloek? Nee, en nog eens nee, ze kregen Gods heerlijke belofte. De belofte van Hem, de Heere Jezus, Die jou nodigt: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven (Math. 11:28). Vermoeid van je zonde en belast met je angst. Zing je mee? (Psalm 32:3):

’k Bekend', o HEER, aan U oprecht mijn zonden;
'k Verborg geen kwaad, dat in mij werd gevonden;
Maar ik beleed na ernstig overleg,
Mijn boze daân; Gij naamt die gunstig weg.
Dies zal tot U een ieder van de vromen,
In vindenstijd, met ootmoed smekend, komen;
Een zee van ramp moog' met haar golven slaan,
Hoe hoog zij ga, zij raakt hem zelfs niet aan.

Je zonde belijden en al je angst en schuld bij de Heere Jezus brengen. Lees 1 Joh. 1:8 tot 10 nog maar eens. Als wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid (vers 8). Zo onderwijst de Heilige Geest zondaren en brengt ze bij Jezus. “Ik kan het niet, ik durf het niet, ik voel me zo vies.” Hoor je de roep van de Heere Jezus: Kom, tot Mij! Nergens anders is er een oplossing voor je zondeprobleem, voor je angst en schuld. Schuilen bij Jezus. Zijn vergevende liefde ervaren, maakt je stil en leert Hem volgen nu en voor de toekomst, hoe het verder ook gaan zal. Achter Hem aan zing je (Psalm 32:4):
Gij zijt mij, HEER, ter schuilplaats in gevaren;
Gij zult mij voor benauwdheid trouw bewaren;
G' Omringt me, daar Gij mij in ruimte stelt,
Met blij gezang, dat mijn verlossing meldt.
Mijn leer zal u, o mens, naar't recht doen hand'len,
En wijzen u den weg dien gij zult wand'len;
Ik zal u trouw verzellen met mijn raad,
Terwijl mijn oog op u gevestigd.

Help me, asjeblieft! Hoe? Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel; want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht (Math. 11:29 en 30). O, God, helpt U op zo’n manier? Jezus alleen en Jezus helemaal. Komt, ziet een Mens, Die mij gezegd heeft alles wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus? Zij dan gingen uit de stad, en kwamen tot Hem (Joh. 4:29 en 30). Ga je mee? Waar dan heen, tot U alleen! Biddend en zingend.

Ruwe stormen mogen woeden
Alles om mij heen zij nacht
God, mijn God zal mij behoeden
God houdt voor mijn heil de wacht
Moet ik lang zijn hulp verbeiden
Zijne liefde blijft mij leiden
door een nacht, hoe zwart, hoe dicht
Voert Hij mij in ’t eeuwig licht.

Genade zo oneindig groot.

Hartelijke groet,
C. A. Hoekman, Kapelle

P.S.: Wanneer deze problemen je maatschappelijk leven langdurig en te veel gaan beheersen, moet je voor je eigen bestwil hulp zoeken bij een deskundige.

Lees meer artikelen over:

zelfbevrediging