Online bijbelcursus

Ds. D. Breure / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een dominee van de PKN. Nadat ik op “online bijbelcursussen” had gezocht, kwam ik op de site bijbelcursussen.nl. Dit lijkt een positieve en betrouwbare site te zijn, maar ik vind het moeilijk om in te schatten of hier ook daadwerkelijk bijbelgetrouwe cursussen worden aangeboden. Kunt u mij hierbij helpen?

Antwoord

De site geeft geen informatie over de auteurs en hun achtergrond. Om een beeld te krijgen van deze cursus heb ik daarom één cursus gedaan. Deze ging over de Persoon van de Heere Jezus. De drie lessen bevatten vragen waarvan de antwoorden naar een persoonlijk begeleider moeten worden opgestuurd. Deze kijkt de antwoorden na en reageert daarop Daarna kan de volgende les geopend worden.

In het algemeen ademt de cursus zeker een Bijbels karakter. Niet alleen doordat vele Bijbelteksten worden genoemd, maar ook de noties van zonde en verzoening worden genoemd. In de laatste les krijg ik wel de indruk dat het als volgt wordt voorgesteld: Jezus gaf Zijn leven als offer voor de zonde. Dit moet iedereen verkondigd worden. En dan ligt het in de handen van de mens. Die mens is weliswaar zondig, maar kan met behulp van God toch de keuze maken om dat offer te aanvaarden voor zijn zonde. Met andere woorden: het onderscheid van de Dordtse Leerregels tussen de algenoegzaamheid (genoeg voor allen) van Jezus’ offer aan de ene kant en de bestemming van het offer aan de andere kant (bestemd voor de uitverkorenen) wordt niet gemaakt. Daarmee verandert de verzoening toch van inhoud.

Persoonlijk zou ik daarom toch deze cursus niet aanbevelen. Of beter gezegd: ik zou een cursus aanbevelen die wel uitgaat van de Bijbels-gereformeerde hoofdlijnen.

Ds. D. Breure

Naschrift van de redactie: Diverse reformatorische kerken, maar ook zelfstandige gemeenten, bieden een betrouwbare Bijbelcursus aan. Gewoon even mailen naar een (landelijk) kerkelijk bureau. Zie bijvoorbeeld:

www.hersteldhervormdekerk.nl/hhk/toerusting/cursus-bijbelse-toerusting

Tags in dit artikel:

bijbelstudie