Moeilijk om open te zijn

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Het lukt mij niet om open te zijn. Niemand weet eigenlijk wat er in mijn hart leeft. Ik moest op mijn opleiding een presentatie houden over mijn eigen leven. Ik kon alleen maar luchtige en kleine dingen noemen. Ik ervaar zulke hoge drempels; het lijkt alsof het alleen maar meer wordt. Het zorgt ervoor dat ik mij eenzaam voel, daarom wil ik het veranderen. Kunt u mij tips geven?

Antwoord

Beste...,

Nu ik verder niet zoveel van je context weet, is dit wel een wat lastige vraag om te beantwoorden. Maar ik doe mijn best.

Allereerst dit. God heeft ons bedoeld als mensen die van betekenis zijn voor elkaar, die in verbondenheid met elkaar leven. Dat houdt dus ook geven en nemen in. Daarom is mijn eerste vraag aan jou niet: “wat houd je tegen om iets van jezelf te delen met anderen?”, maar ik draai het liever om: “Wat heb jij te bieden?” Wat heeft God aan jou toevertrouwd met de bedoeling dat jij daarin een zegen kunt en zult zijn voor anderen? Begrijp je dat als je zó kijkt, de dingen in een ander perspectief komen te staan?

Er is zoveel nood in deze wereld, zoveel gebrokenheid, zoveel ellende, zoveel verdriet, dat er eigenlijk alleen maar meer mensen nodig zijn die ernaar verlangen de handen en de voeten van de Heere Jezus te willen zijn.

Misschien helpt daarom de volgende tip jou: probeer elke dag een zegen te zijn, iets goeds te doen voor minstens drie mensen die op je pad komen of zijn. Dat hoeft niet altijd iets groots en indrukwekkends te zijn natuurlijk. Een bemoedigend woord, een liefdevol kaartje, praktische hulp bieden: alles telt mee. Hoe kan jij iets van het hart van God laten zien voor de mensen die Hij op je pad plaatst? Hoe kan jij een gevend mens zijn. Als je geeft, laat je namelijk ook veel van jezelf zien. En meestal ontstaat er dan ‘als vanzelf’ ook een wisselwerking tussen mensen.

Tip twee: neem iemand in vertrouwen dat je het nogal moeilijk vindt om jezelf bloot te geven en moedig die ander aan om jou vragen te stellen over wat er in je leeft en beloof elkaar dat je geen genoegen neemt met goedkope en gemakkelijke antwoorden. Oftewel: Ga oefenen in open zijn met iemand die je (al) vertrouwt.

Weet je wat zo mooi is: openheid genereert openheid. Bij ons op school houden we aan het begin van het jaar een levensloopdag, zoals wij dat noemen. Studenten vertellen elkaar hun levensverhaal (uiteraard onder begeleiding) en het werkt bijna altijd dat als iemand (erg) open is, een ander dan ook over de brug komt. En het werkt ook als je elkaar stimuleert om elkaar vragen te stellen. Maar het begint echt met waar ik aan het begin over schreef: Heb je echt de wil, de overtuiging, het verlangen om van toegevoegde waarde te zijn op deze wereld? Als dat namelijk zo is, kan je niet opgesloten blijven in je eigen gevangenis, maar mag je voor de dag komen! Hoe wil jij licht verspreiden op deze wereld? Hoe wil jij van betekenis zijn.

Een bekend Bijbelvers zegt: Sta op en schitter! Wil je dat? Natuurlijk heeft dat er alles mee te maken dat je open staat voor Gods licht en Zijn heerlijkheid en dat je ernaar verlangt om die te weerspiegelen, zoals een glasscherf (in zichzelf niets) het licht van de zon kan weerspiegelen.

Ik wens je een vol en rijk leven toe! Dat begint met ontvangen en herkennen van wat God aan jou toevertrouwt om er vervolgens ruimschoots van uit te delen.

Nogmaals: dat hoeft niet (meteen) groots en meeslepend te zijn, maar dat mag je stap voor stap opbouwen, in de wetenschap dat God grote dingen kan doen met in voor onze ogen kleine dingen en/of uitspraken.

Wees een zegen!

Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

openheid