Jezus volgens de islam

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Wat is het verband tussen Izak (laat zich offeren, maar net niet, redelijk initiatiefloos, laat zich gezeggen door voornamelijk vrouwen) en Isha (Jezus in de Islam die schijndood het graf in ging volgens moslims)? Is dit enkel het ontkennen van Christus als ten slachting geleid als het volmaakte paaslam, of zit hier meer achter?

Antwoord

Moslims leren op basis van soera 4:157 dat Jezus/Isa niet gekruisigd is en ook niet begraven is geweest, maar dat Jezus voordat Hij gekruisigd werd door God werd opgenomen naar de hemel en aan het eind van de wereld nog een keer terugkomt. Alleen een kleine groepering van de Ahmadijja’s leert dat Jezus wel gekruisigd werd, maar dat Hij schijndood was en in het graf bijkwam. Daarna zou Hij in het geheim naar Srinagar (India) zijn gegaan en daar zijn getrouwd en een tijd hebben geleefd. Uit die omgeving komt ook hun geestelijk leider of Mirza Ghulam Ahmad, een soort Messias-figuur.

Er is geen verband met het leven van Izak. Mohammed is waarschijnlijk beïnvloed geweest door het docetisme, een gnostieke dwaling die leerde dat Jezus slechts een schijnbare lichamelijkheid bezat. De lichamelijke waarneming van Jezus was slechts een illusie volgens hen en Christus heeft volgens hen dan ook niet daadwerkelijk geleden aan het kruis. Op grond daarvan heeft Mohammed waarschijnlijk gedacht dat het de Joden niet gelukt was om Jezus te doden. In zijn conflict met de Joden die hem als profeet afwezen, gebruikte hij dat argument om hen erop te wijzen dat hun verzet tegen de profeten tevergeefs is.

Moslims leren vandaag vaak dat God het gelaat van iemand anders (Judas of Simon van Cyrene) op Jezus liet lijken en dat die in plaats van Jezus gekruisigd werd. Dat is een tragische omkering van het evangelie: Dat God ons misleidt en dat iemand anders in Jezus plaats sterft in plaats van Hij voor ons! De islam leert dat Jezus een gewoon mens was en dat er geen offer voor onze zonden nodig of mogelijk is.

Ds. C. W. Rentier,
Predikant-directeur stichting Evangelie & Moslims

Tags in dit artikel:

islam