Christen: rode neus of blauwe knoop?

De Hoop ggz / Geen reacties

Vraag

Ik heb zojuist deze twee filmpjes van Drugslab bekeken over alcohol en daar wordt zelfs gezegd dat alcohol een harddrug is en dat het bizar is dat dit gewoon verkocht kan worden. Waarom wordt dan alcoholhoudende drank zelfs gepromoot in de Bijbel? Daarin wordt weliswaar gezegd dat we niet dronken moeten worden door wijn, maar een harddrug is gewoon fout. Waarom raadt God dan aan om in bepaalde situaties deze harddrug te gebruiken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Strikt formeel wordt in Nederland alcohol niet beschouwd als een harddrug, dat wil zeggen: als een middel dat staat op lijst 1 van onze Opiumwet. Op die lijst staan de middelen met een zogenaamd “onaanvaardbaar risico” voor de gezondheid. Denk dan aan heroïne, cocaïne, LSD en XTC. Dat laat onverlet dat alcohol een middel is, net als de andere middelen, dat een invloed heeft op het bewustzijn en daarom gebruikt wordt. Dit laatste is feitelijk een definitie van een drug. Nu geldt van heel veel dingen in ons leven dat het invloed heeft op ons bewustzijn. De cruciale vraag is: welke invloed en in welke mate? Dan mag zeker gezegd worden dat we ook in christelijke kring over het gebruik van alcohol nog veel te gemakkelijk denken. Het gebruik van alcohol is soms excessief en dán zou je kunnen zeggen dat het gebruik van alcohol en de risico’s en schadelijke gevolgen ervan vergelijkbaar (en soms nog erger!) zijn dan die van ‘normale’ harddrugs.

Alcohol in Bijbelse tijden bevatte minder werkzame stof (de echte ‘alcohol’ in alcoholhoudende dranken) dan alcohol vandaag de dag. Het is niet zo dat in de tijd van de Bijbel alcoholloze wijn werd gedronken, zoals in sommige christelijke kringen wel eens is gesteld. En in de middeleeuwen was het sowieso gezonder om bier te drinken dan (vervuild) water. De Bijbel gebiedt nergens dat we alcohol zouden moeten drinken, maar verbiedt het ook niet. De Bijbel waarschuwt wel ernstig tegen overmatig alcoholgebruik.Voor verdere informatie verwijs ik naar bijgevoegd artikel dat ik jaren geleden een keer geschreven heb. In onze tijd is er alle reden om (ook ons eigen) alcoholgebruik kritisch te bejegenen. In het verleden zijn op grond van beperkt wetenschappelijk onderzoek wel een positieve gezondheidsclaims over alcoholgebruik naar voren gebracht, maar dat wordt inmiddels niet meer gedaan. De Nederlandse Gezondheidsraad stelt dat er maar één veilige gezondheidsgrens ten aanzien van alcohol is en dat is: helemaal niet drinken. Voor sommigen misschien iets om te overwegen!

Frans Koopmans

De Hoop ggz

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

alcohol