Vijfvoudige bediening

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik hoorde iemand zeggen dat de vijfvoudige bediening weer hersteld moet worden in de gemeente. Wat is dat en klopt dit?

Antwoord

Het gaat hier veelal om een buitenkerkelijke cq neo-evangelische beweging die vindt dat kerken een nieuwe reformatie nodig hebben, gericht op een vijfvoudige bediening waarover in Efeze 4 gesproken wordt: apostel, profeet, evangelist, herder en leraar. Ieder gemeentelid zou dan moeten streven naar minimaal een van deze bedieningen.

In een gezonde kerkelijke gemeenten zijn deze ‘bedieningen’ in meer of mindere mate al vertegenwoordigd in het ambt van predikant en die van ouderling. Daarnaast is ieder gemeentelid geroepen tot evangelieverkondiging in zijn of haar eigen omgeving of als herder en leraar in eigen gezin. Kortom, waar de “vreze des Heeren” is, zijn deze ‘bedieningen’ eenvoudigweg al goeddeels aanwezig. Daar is geen activisme of reformatie voor nodig, maar waarachtig geloof en en een waarachtige bekering.

Redactie Vragenrubriek