De liefde van velen zal verkouden

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Kunnen predikanten ook voor verdeeldheid zorgen binnen hun eigen kerkverband? Vaak wordt gezegd dat gemeenteleden dit doen wanneer zij bijvoorbeeld een sterke voorkeur hebben voor een bepaald soort prediking. Liefde of afkeer voor een bevindelijke of juist een schriftuurlijke prediking. Maar predikanten kunnen hier ook aan mee doen merk ik persoonlijk. Dit maakt mij soms bang. Is het geen teken dat de liefde van velen zal verkouden?

Antwoord

Je vraagt naar de bekende weg. Dominees zijn ook mensen met zonden en gebreken. Kerkscheuringen worden vaak (in)geleid door predikanten. Dit is overigens niet iets van de laatste tijd, maar van alle tijden. Het Oude Testament spreekt al over valse profeten. Jezus waarschuwt voor blinde leidslieden en de apostelen doen hetzelfde in hun brieven aan de christelijke gemeenten. De snaterende Diotrefes is een treffend voorbeeld. Waar God Zijn Kerk bouwt, stuurt satan zijn engelen om voor ruzie, verwarring en verdeeldheid te zorgen. En dat kunnen voor het oog zeer ‘vrome’ mensen zijn. Zie verder de artikelen onder de tag 'Verdeeldheid'.