Vergadering der Gelovigen

drs. W.H. Hoorn / 1 reactie

03-10-2014, 16:47

Vraag

Ik zit al een tijdje met iets wat ik heel lastig vind. Ik heb een jongen in mijn klas die is van de Vergadering der Gelovigen. Dat wil niet zeggen dat ik dat verkeerd vind, maar ik vind het wel lastig hoe hij over bepaalde onderwerpen denkt. Hij zegt bijvoorbeeld van zichzelf dat hij een kind van God is, waar ik natuurlijk niet over mag oordelen, maar wel mijn vraagtekens bij mag zetten. Hoe kan je God liefhebben als je naar festivals gaat, je vrij vaak jezelf dronken drinkt, vloekt als een tierelier, naar de disco gaat enz. Hoe kan dat? Als ik dit aan hem vraag zegt hij, “zolang ik zelf maar mijn grens aangeef, kan dit allemaal” (wat ik hierboven opnoemde), maar ik ben er van overtuigd dat als Christus jouw Verlosser is en jou uit genade verlost  heeft, dan kan je toch niet naar festivals, disco's enz? Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een kind van God geen zonden meer doet, maar zij hebben er wel berouw van en vechten samen met God tegen die zonde toch? Maar als iemand elke keer weer bewust dezelfde zonde doet en er van overtuigd is dat hij op de juiste weg bent, hoe kun je die persoon laten zien dat hij verkeerd bezig is? Als ik er met hem over praat, raakt hij vaak geïrriteerd. Hij is er van overtuigd dat zijn mening de juiste is. Ik wil nu nog een keer proberen er met hem rustig over te praten en er Bijbelteksten bij te halen. Nu wil ik graag vragen: hoe moet ik hier mee omgaan? En wat voor Bijbelteksten kan ik hier bij halen om hem te laten zien dat waar hij nu mee bezig is, nooit de vruchten van een kind van God kunnen zijn? Als dit niet helpt weet ik het ook niet meer en laat ik het aan God over en kan ik allen nog maar voor hem bidden. Maar als ik het nu niet zeg, zal ik me enorm schuldig voelen. Eigenlijk durf ik niet goed. Hoe moet ik dit aanpakken?


Antwoord

Beste jonge vriend(in)
 
“Vloeken als een tierelier”; het ijdel gebruiken van Zijn Naam, is op geen enkele manier te rijmen met het kindschap Gods, tot wat voor kerk je dan ook behoort. En ik weet bijna zeker dat men er in zijn kerkgenootschap precies zo over denkt waar het dat vloeken betreft. Wie dan zegt zelf zijn/haar eigen grenzen aan te willen geven in het gaan naar festivals, disco's en het zich een stuk in de kraag drinken, in plaats van zich aan Gods Woord te willen onderwerpen, is hoe dan ook verkeerd bezig.

Nu is geen mens zonder zonde, dat geef je zelf al aan; ook niet na ontvangen genade. Echter wel met dit belangrijke verschil, dat een onbekeerd mens de zonde achterna loopt, maar dat een bekeerd mens door de zonde achterna wordt gelopen. Wanneer hij geïrriteerd raakt als je er met hem over begint, dan is dat waarschijnlijk een teken dat hij zelf ook wel weet dat het niet goed is wat hij doet.

Nu zijn er genoeg Bijbelplaatsen te vinden waarmee je hem dan ‘om de oren kunt slaan’. Maar ik betwijfel of je hem wel op de goede weg helpt, wanneer je je alleen daartoe beperkt. Je zou om te beginnen tegen hem kunnen zeggen, dat de Heere Jezus zoveel van hem houdt dat Hij Zich voor hem aan het kruis heeft laten slaan en daar alle zonden ter wereld van eeuwigheid af aan heeft willen dragen in een onvoorstelbaar en voor geen mens te bevatten lijden. Om ons zo, van de eeuwige dood in het eeuwige leven over te willen zetten. En dat je, als je de Heere echt lief hebt gekregen, dat wil zeggen wanneer Zijn liefde in jouw hart woont, je ook niet meer wilt zondigen, omdat je Zijn liefde niet wilt beantwoorden met het Hem verdriet doen. En wijs hem er dan maar op dat hij de Heere Jezus met zijn zonden, in het bijzonder dat vloeken, verdriet doet. Kortom, als je je geroepen voelt om hem te vermanen doe dit dan in de liefde van Christus. En ga daarin dan niet boven, maar naast hem staan. Als een medezondar(es), die in alles ook maar van Zijn liefde en genade moet leven. Dan wordt Gods Woord voor ons ook een levend Woord, waarin Hij Zijn liefde voor ons bekend maakt. En dan zal dit Woord voor ons werken.
 
Je vroeg om een aantal bijbelteksten; Rom. 5:8, Jes. 59: 1-2, Joh. 5:24, Gal. 5:13,  Luk. 9:23. Jij kent er waarschijnlijk zelf ook nog wel een paar meer. Maar gebruik Gods Woord daarmee dan niet als een wapen om je eigen gelijk te halen en overdenk en betrek ze, in gebed om Zijn Geest, eerst op jezelf voordat je ze aan een ander voorlegt.  En weet ook dat wij geen mens kunnen bekeren, maar dat Hij dit voor ons moet doen. Niettemin zij het jou van harte toegewenst, dat Zijn zegen jou nog mag dragen en Zijn liefde voor jou uit zal gaan.
 
Vriendelijke groeten,
Kand. drs. W. H. Hoorn

Lees meer artikelen over:

evangelischVergadering der Gelovigen
Dit artikel is beantwoord door

drs. W.H. Hoorn

  • Geboortedatum:
    30-01-1959
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Dedemsvaart
  • Status:
    Actief
99 artikelen
drs. W.H. Hoorn

Bijzonderheden:

Niet beroepbare kandidaat


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
John61
03-10-2014 / 23:19
Het is overigens vergadering VAN gelovigen, niet DER gelovigen. DER gelovigen zou suggereren dat zij zich als de enige ware gelovigen zien en dat is beslist niet het geval

Terug in de tijd

Beste ds. Veldhuizen, hartelijk bedankt voor uw fijne reactie! Achteraf merkte ik dat ik te weinig verteld had om het voor u duidelijk te maken. Maar ik ben snel bang dat mensen denken dat ik zielig o...
Geen reacties
03-10-2005
Mijn vraag gaat over de leiding van God in je leven. Ik ben een persoon die in het maken van keuzes een grote stress kan ervaren en een sterk gevoel heeft van ‘gevangen te zitten’ tijdens zo’n periode...
Geen reacties
03-10-2019
Ik ben niet gelovig en kon het antwoord op de volgende vraag niet terugvinden. Waarom gebruiken reformatorische mensen over het algemeen als naam van de Zoon van God “Heere Jezus”? Ik hoor eigenlijk n...
1 reactie
03-10-2018
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering