Gekleurde bruidsjurk verkeerd uitgelegd

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Begin deze zomer ben ik getrouwd. Ik had een donker gekleurde bruidsjurk aan. Dit was een bewuste keuze. Mijn man en ik hebben de seksualiteit gelukkig kunnen bewaren tot het het huwelijk. Daar zijn we de Heere erg dankbaar om. In onze gemeente is in het wit trouwen niet aan de orde. Daar staan wij ook achter. Tijdens de dienst waren ook collega’s  aanwezig van mijn man. Deze collega’s zijn kerkelijk, ze gaan naar een PKN-gemeente.

Ondanks dat ik hun aanwezigheid heb gewaardeerd, heb ik er toch ook een probleem mee. Zij leggen het feit dat ik in een bedekte kleur ben getrouwd uit als ‘boetedoening’ en denken nu dat ik niet als maagd het huwelijk ben ingegaan. Ik heb een poging gedaan het uit te leggen maar men schijnt het niet te begrijpen. Ze blijven er het hunne van denken. Mijn man zegt: “Laat gaan. Dit zegt meer over hen dan over jou/ons.” Maar ik voel me eigenlijk een soort van ‘bevuild’. Hoe kan ik hier het beste op reageren?

Het gaat om een vrij hechte groep studievrienden en hun vrouwen/ vriendinnen waar we naar verwachting mee om zullen blijven gaan. Misschien ben ik ook wel te ‘trots’ op het feit dat we ons hebben gehouden aan dat wat de Heere ons vraagt. In dat geval voel ik me daar dus weer schuldig over naar God.

Antwoord

Beste mevrouw,

Tja, en zo kun je je altijd schuldig blijven voelen, nietwaar... dat is wat ik denk als ik je brief lees.

Jullie hebben keuzes gemaakt tijdens je verkeringstijd en leven daarnaar. Prima, toch? Jullie keuzes heb je gemaakt “met God”, als ik het zo even mag uitdrukken. Dat is principieel en mooi. Dan hoef je je toch niet steeds weer te verantwoorden tegenover vrienden of kennissen met andere ideeën? Voor je principes uitkomen is één ding, jezelf verdedigen òmdat je die principes hebt is iets anders. Misschien moet je juist dáár eens over nadenken. Want, wat is de reden dat je tóch vindt dat je je moet verdedigen door uit te leggen? Stá voor jouw, jullie, keuzes! Laat trots je trouwfoto’s zien en vertel hoe blij je was met deze mooie donker gekleurde bruidsjurk. Niet meer, niet minder. Tenzij je deze trouwjurk gekozen hebt om een soort getuigenis te geven van éigen ‘geweldige daden’: het bewaren van seksualiteit tot het huwelijk, zoals je het beschrijft! Als dat zo is, blijf je je inderdaad verdedigen, ook waar anderen een en ander niet begrijpen, want dan spelen gevoelens van trots een rol!

Waarschijnlijk zullen de collega’s, vrienden, kennissen ook niet begrijpen dat jullie iedere zondag naar ‘jullie’ kerk gaan. Leg je dat ook steeds weer uit? Leef volgens de principes die jullie waardevol vinden en laat in je dagelijkse leven zíén waar je voor staat. Zó, dat ook de mensen om jullie heen dat zíén! En daardoor mogelijk zelfs geraakt worden, zodat zij gaan vràgen aan jullie in plaats van te oordelen óver jullie! Dat betekent derhalve dus ook, dat je je eigen trots opzij moet zetten door in dankbaarheid naar God je huwelijksleven te leven! Dan hoeft er geen schúldgevoel naar God te zijn, maar vult een diep gevoel van dankbaarheid dat je Hèm mag kennen je hart. Tòch?

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

bruidsjurk
6 reacties
John61
Wat een gedoe allemaal, een huwelijk hoort een feest te zijn toch? Laat iedereen denken wat -ie- wil, je kunt wat mensen er van denken toch niet herprogrammeren. Ik zou me er niet druk over maken.
K80
Iedereen is nu eenmaal een witte trouwjurk gewend.

Je hoeft toch alleen maar te zeggen dat je een witte jurk ook mooi vind, maar dat dit in jullie kerk niet mag?

Mijn zus is ook niet in het wit getrouwd. Iedereen verrast en verbaasd.
Ze vind een witte jurk niet bij haar staan. Punt uit en de discussie is gesloten.
Lekkerbek
Best kinderachtig van je (ik neem aan volwassen) vriendinnen om zo te reageren. Iedereen weet toch dat gekleurde trouwjurken in sommige kerken de gewoonte is!
Ik zou er niets meer over zeggen of het moet weer ter sprake komen. Vraag dan ook hoe het komt dat ze je niet geloven......misschien kun je uitleggen wat de reden is van jullie gemeente en van jezelf. En als ze er nog aan twijfelen zegt het iets over je vriendinnen!
Een gezegend huwelijk gewenst!
Naturel
Jij heb een weloverwogen keuze gemaakt door niet in het wit te trouwen
Je hebt aan het groepje mensen verteld hoe en waarom
Dat zij dat anders interpreteren daar moet jij je niet druk om maken, om dit niet maar ook niet om andere dingen waar je tegen aan loopt in het leven
Voor je het weet draai je helemaal door.
Samanthi
Wat een kinderachtig gedoe zeg, joj je hoeft je to hen niet te verdedigen.
coby6
Je hebt het toch al gezegd. Als ze je dan niet geloven, zou ik denken: nou ja dan niet. Zo de waard is vertrouwt ie z'n gasten. Dan hebben ze dus zelf niet gewacht en kunnen zich niet voorstellen dat een ander dat wel kan.