Stoppen met porno

Ds. H.H. Klomp / 2 reacties

Vraag

Ik meen het serieus als ik zeg dat ik pornoverslaafd ben en iedere keer pogingen waag om sekscontact te zoeken met vrouwen. Ik voel mij echt hopeloos en geestelijk gebroken. Soms voelt het alsof God niet bij me is omdat ik denk dat Hij er klaar mee is en hij mij al genoeg kansen heeft gegeven. Ik denk meestal dat Hij zwaar teleurgesteld is in mij en ook wel eens boos. Het voelt alsof God al het vertrouwen en geloof in mij is verloren en dat er gewoon geen hoop meer is om van deze verslaving af te komen.

Maar ik geef toe dat het allemaal mijn eigen schuld is. Ik probeerde iedere keer die verslaving te overwinnen, maar ik was vaak eigenwijs en negeerde de bijbelse leer over pornografie, dat hij of zij die met begerige ogen naar een man of vrouw kijkt in zijn hart overspel met hem of haar gepleegd heeft. Gelukkig ben ik nog vrijgezel en heb ik nog geen vriendin. Maar toch wil ik mijn toekomstige vrouw (mocht God het ooit zo willen) een liefde geven die niets met seks te maken heeft. Ik wil haar geestelijk laten voelen hoeveel ik van haar hou, maar dat zal ik nooit kunnen als ik door blijf gaan met deze verslaving, plus het feit dat ik het God meerdere malen beloofd heb dat ik zal stoppen met deze verslaving.

Het was toch zo toen de mensen in de Bijbel zondigden tegen de Heilige Geest, bloed in hun ogen kregen en dood gingen? Wie weet wat God allemaal met mij van plan is. Ik ben gelovig, maar niet op een manier dat ik denk dat mijn hele leven vergeven kan worden. Dat het dus ook een keer te laat is en dat je echt je heidense gewoonten moet afleren. Kan iemand mij helpen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat zit jij er diep in! Fijn dat je vanuit je nood toch de hulpvraag stelt. Ik aarzel of ik je wel kan helpen. Ik bedoel: je hebt waarschijnlijk ook een professional nodig om je te coachen. Toch wil ik met je naar de Heere gaan, want in Hem is kracht om uit te redden. Hij kan de diepste verslaving doorbreken. De duivel is wel machtig, maar God is almachtig. Alleen: dan moet je het wel van Hem (leren) verwachten!

Je schrijft dat je de Bijbelse leer tegen verslaving overtreedt. Daar begint je huiswerk. Belijd de Heere je zonde concreet. Oprecht en eerbiedig. En besluit  in je hart geen porno meer te kijken. En ook geen sekscontact meer te zoeken met (vreemde) vrouwen. Dat zal best moeilijk zijn als dat een gewoonte geworden is. Maar de Heere Jezus zegt dat je er wel van bevrijd kan worden in de weg van  vasten en gebed. Zie o.a. Matth. 17:21.  Vasten = je concentreren op het nee-zeggen tegen deze concrete zonde. Ook gedachten, gebaren, woorden en daden die je aan de seksuele zonden herinneren proberen te vermijden omdat ze makkelijk een glijbaan worden naar de zondige daad... (Zie vr. en antw. 109  zondag 41 HC.) Maar  je kunt dat alleen maar door de kracht die God verleent. Daarom ook het gebed: elke dag een oprechte hartenkreet naar de hemel. God wil in die weg genadekracht geven om nee te zeggen tegen de zonde en die ook niet te doen. De duivelse macht (die tijdens en na het kijken (en doen) je ziel in zijn greep houdt) wijkt alleen maar terug door te leren schuilen achter de overwinning die Christus op Golgotha op de duivel heeft behaald. Seksualiteit is een heel mooie gave van God. Alleen als je er Zijn geboden mee overtreedt, bederft het je lichaam, je ziel, je (toekomstige) relatie, je zelfbeeld en komt die schone gave van God dus niet tot zijn recht. En de duivel maar lachen. Want je beleeft in de pornowereld misschien wel een oppervlakkige bevrediging, maar geen vrede in je hart. Jouw indringende hulpvraag bewijst het.

Ik denk dat je (nog) niet bang hoeft te zijn voor de zonde tegen de heilige Geest. Want een kenmerk daarvan is dat je geen berouw (meer) hebt over je verkeerde daden. Daarmee is niet alles gezegd. Ik denk dat je moet werken aan een goed zelfbeeld waarin ook jouw seksuele gevoelens op de juiste plaats komen. Werk daar gelovig positief aan. Want anders zou je in een toekomstige  relatie met je geliefde nog schade ondervinden van deze verslavingstijd. Porno leert geen echte liefde. Porno is zwijnerij.

Fijn dat je je toekomstige vrouw echte geestelijke liefde wilt geven. Mooi gezegd. Opmerkelijk dat je er aan toevoegt: zonder seks. Ik begrijp  goed wat je daarmee bedoelt. Alleen ik hoop dat als God jou de vrouw van je hart geeft, je dan in die relatie van liefde en trouw de seksuele intimiteit met haar mag beleven zoals je dat nooit gedacht had of ooit gehad hebt! Dank er dan de Heere hartelijk voor!

Maar er is dus eerst wel wat werk aan de winkel. Ik weet niet hoe diep je er in zit. Maar -zoals al gezegd- misschien is het nodig dat je een goede vriend, een ouderling of de dominee in vertrouwen moet nemen. Als een extra steun en bemoediging in deze geestelijke strijd. Maar ga persoonlijk ook de strijd tegen de zonde aan, in Gods kracht. Opnieuw.

Leerzame stof in die geloofsstrijd is wat er staat in Efeze 6: 10-17.  Kerntekst: “Neem daarom de héle wapenrusting van God aan, opdat u weerstand kunt bieden op de dag van het kwaad, en na alles gedaan te hebben stand kunt hoùden!, vers 13. De strijd tegen porno is niet een strijd tegen bepaalde gevoelige lichaamsdelen, maar tegen de listige verleidingen van de satan die je geest knevelt. Dat gaat dus veel dieper! Hij mag en zal het niet winnen! Want de Heere Jezus wil je hart gevoelig maken voor Zijn genade vanuit Zijn overwinning! En die genadekracht verbreekt dan elke satanische macht, voor elk die het van die Heere verwacht! Het zal best een stukje strijd kosten. Maar geloofsstrijd is de goede strijd (1 Tim. 6:12) omdat die uitzicht geeft op de overwinning. Ik hoop dat de Heere je zo in de vrijheid zet van Zijn ontfermende genade. Veel sterkte in deze weg. Ik zal bidden of de Heere je heel nabij wil zijn.

Met hartelijke groet,
Ds. H. H. Klomp

Tags in dit artikel:

porno
2 reacties
AHHK76
Zoek naar vervulling met Gods liefde en genade zodat er geen ruimte/leegte meer is voor deze zonde. Kijk ook eens op www.vrijvanporno.nl. Zegen toegewenst!
Justinus
Het antwoord van ds Klomp én de reactie van AHHK76 begrijp en onderschrijf ik.
Bij mij komt ook, misschien niet helemaal passend bij deze vraag, een andere vraag naar voren: er wordt vaak vanuit gegaan dat het de man is die porno kijkt. Ik weet van terzake kundiger menen dan ik: 30% van de vrouwen kijkt ook porno. Ik lees daar weinig of niets over op Refoweb...

Wat mij sterk aansprak is wat ds Klomp zegt: "De strijd tegen porno is niet een strijd tegen bepaalde gevoelige lichaamsdelen, maar tegen de listige verleidingen van de satan die je geest knevelt."
Dit geldt niet alleen voor mannen maar ook voor vrouwen.