Nut van lichaamsbeharing

M. M. Methorst / Geen reacties

Vraag

Ik geloof dat God alles geschapen heeft en dat alles in het menselijk lichaam een reden heeft. Wat ik mooi vind is dat wetenschap soms het nut van bepaalde organen/andere dingen nog niet wist en dat dan als overblijfsel van evolutie bestempelen en het niet nuttig beschouwen, maar dat ze later toch moeten concluderen dat het orgaan weldegelijk nut heeft. Een mooi voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de appendix. Ik vind het mooi dat de wetenschap zo keer op keer bevestigt dat alles met een plan en reden in ons lichaam zit. Dat er een Maker achter zit.

Zo zat ik te denken aan bepaalde dingen die ik vanuit evolutionair oogpunt wel kan verklaren, maar ik graag zou willen weten wat het nut ervan is, biologisch gezien als schepsel van God. Zo vroeg ik me af wat het nut van haar is. Denk met name aan het haar wat je als vrouw/man ‘dient’ weg te scheren? (okselhaar, beenhaar en schaamhaar). Zo wordt okselhaar als onhygiënisch gezien, maar het zit daar toch niet voor niets? Wat is het biologische nut ervan? Heeft het effect op je zweet ofzo? Maar hoe zit dan dan met je schaamhaar? En wat ik mezelf afvraag, waarom zou je je beenharen wel scheren en je armharen niet? (Ja ik ken het verhaal, hoe het bij de cultuur is gaan horen. Dat is niet zozeer mijn vraag.)

Als laatst ben ik dan ook wel benieuwd naar wat u er van vindt dat men ‘alles’ kaal dient te scheren. Liefst vanuit biologisch oogpunt.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Er is geen hele duidelijk verklaring wat het nut is van lichaamsbeharing die begint te groeien tijdens de pubertijd. Er zijn populaire verklaringen dat het bijvoorbeeld van invloed zou zijn op de lichaamsgeuren en dat dan bepaalde aantrekkingskracht met zich meebrengt. Wel zijn er aanwijzingen dat het hebben van schaamhaar de kans verkleint op bepaalde soa’s zoals herpes. Maar naar mijn mening is het vooral nog een mysterie waarom we het dat soort lichaamsbeharing hebben (een van de vele mysteries van het menselijk lichaam). En het is zoals je zelf al aangeeft vooral een culturele aangelegenheid waarom we ‘alles’ kaal zijn gaan scheren.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Lees meer artikelen over:

beharing