Occulte mensen mijden

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Mag je omgaan met mensen die aan occultisme doen? Ik zelf wil er (met occultisme) totaal niks mee te maken hebben, heb ze dit ook al uitgelegd en hoe de Bijbel daar over spreekt, maar wil jullie toch even vragen wat verstandig is als ze niet willen stoppen met het gebruik ervan. Het gaat hier om tarotkaarten en lectuur.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je kunt om sommige mensen niet heen. Te denken valt aan collega’s of buren en dergelijke mensen met wie je min of meer ‘gedwongen’ omgang hebt vanwege werk- en woonsituatie. In dat geval kun je, ook als ze zich met occulte zaken bezighouden, je contacten met hen beperken tot wat het werk en de woonomgeving met zich meebrengt. Het gaat dan om de gebruikelijke omgangsvormen die zich doorgaans beperken tot de woonsituatie of het werk. Je kunt nu eenmaal niet uit de wereld gaan.

Ik heb de indruk dat de vraag op deze situaties geen betrekking heeft, maar dat het mensen uit vrienden- of kennissenkring betreft die zich met occulte zaken bezig houden. Mag je met hen omgaan, vraag je je af. Dat blijft een vraag ook nadat je je (bijbelse) bezwaren tegen hun occulte praktijken hebt geuit. En gelijk heb je. Occulte praktijken blijven niet beperkt tot enkele laakbare handelingen, maar brengen je in een sfeer van demonische beïnvloeding. Daar kun je maar beter op grote afstand van blijven, want je weet nooit wat je van die invloed ongemerkt meekrijgt. Als deze situatie jou geldt, verbreek dan het contact.

Ds. P. van der Kraan

Lees meer artikelen over:

occult