Twijfels bij huidige veehouderij

Ds. A. van Vuuren / 5 reacties

Vraag

Ik ben boerenzoon en wil later graag ook boer worden, toch heb ik soms mijn twijfels bij de huidige veehouderij. Honderden dieren in een stal op harde, vaak vieze en gladde betonnen vloeren. Vaak krijgen de dieren problemen aan hun poten of andere delen van hun lichaam omdat ze niet voor deze situaties gemaakt zijn. God heeft de dieren geschapen en wij houden ze op plekken waar ze niet voor geschapen zijn. Naar mijn idee ben je dan toch niet erg bezig met Gods wil en staat eigenbelang (inkomen) toch weer op de eerste plaats. Ik vind dit een lastig onderwerp. Ik heb het gevoel dat God door deze gezondheidsproblemen bij dieren wil zeggen dat het niet de manier is waarop we ze zouden moeten houden.

Antwoord

Beste boerenzoon,

Als vader van een jonge boerin wil ik je graag helpen met de vragen waar je als boerenzoon mee zit. Mooi dat je boer wil worden en zo veel van dieren houdt. Als christen kun je veel moeite hebben met het leed dat dieren soms moeten ondergaan doordat wij mensen er verkeerd mee omgaan.

De Spreukendichter zegt: “de rechtvaardige kent het leven van zijn beest”(Spreuken 12:10). De reeds overleden ds. G. Boer zei eens in een preek tegen de boeren in zijn gemeente: “Als God je bekeert zal je vee, zelfs je kat en je hond dat merken.” Abraham “de vader van de gelovigen” was boer. Kan dat nu nog als gelovige boer zijn, zo vat ik je vraag op.

Ik hoop  dat je twijfel je niet wordt ingegeven door de selectieve verontwaardiging waarmee zo veel politieke partijen vandaag de dag de mensen opjutten. Boeren zouden doen aan dierenmishandeling. Men focust op enkele excessen, maar vergeet dat er vanwege de zonde veel mis is op allerlei terrein,  bij mens en dier.  Wat dat betreft komt niemand er met schone handen van af. Ook niet de consument die vlees en melk koopt in de winkel.  Denk aan de industrialisering die een enorme milieuverontreiniging met zich heeft meegebracht. De marktwerking heeft de concurrentie opgedreven en ook de productieverhoging. Het heeft er toe geleid dat de melkproductie van de koeien met allerlei middelen moest worden opgevoerd.

Natuurlijk is het voor kippen prettiger om vrij in de natuur te lopen. Dat geldt ook voor koeien. Je zult als boer het beste moeten zoeken voor je dieren, maar helemaal terug naar de natuur zal niet lukken, wil je als boer financieel het hoofd boven water houden. Veehouders blijven hard nodig, ook onder Israel waren er veel veehouders. God heeft dat vak op zich nooit bekritiseerd, integendeel.

Daarom zou ik zeggen bekijk het boerenvak in onze tijd eens van de positieve kant. Het boerenleven maakt je afhankelijk van God. Want wat ben je vaak afhankelijk van het weer. Regen en droogte. Hoe wonderlijk mooi is het om een kalfje geboren te zien worden. Hoe mooi is het dat dankzij de boeren wereldwijd miljarden mensen van vlees en melk worden voorzien.

Zie ook de positieve ontwikkeling in de melkveehouderij. Veel boeren zijn overgegaan van aangebonden stallen naar ligboxstallen, waarin de koeien meer ruimte hebben, betere ventilatie en meer ‘sociaal’ contact. Vaak bouwt men nieuwe stallen met dichte vloeren en ligboxen met zand. Dan liggen de koeien veel meer en blijven de poten droger en schoner.

Natuurlijk blijft er nog veel te wensen over. Maar het zal nooit volmaakt worden, totdat Jezus terugkomt (zie Jesaja 11). Zaak is dat de (Europese) overheid het belang van het boerenbedrijf inziet en economisch gunstiger voorwaarden schept, zodat boeren nog diervriendelijker hun vak kunnen uitvoeren, tot zegen voor de mensheid.

Een boer die alleen maar uit is op winstvergroting ten koste van de dieren is natuurlijk fout bezig. Maar ik hoop dat jij een christelijke boer wordt, die zijn vak ziet als een Goddelijke roeping. Een boer die de Heere kinderlijk vreest, de mensen van voedsel wil voorzien en het beste zoekt voor zijn vee. Dan heb je een gezegend leven en ben je tot een zegen.

Met hartelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Capelle a/d IJssel
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

Tags in dit artikel:

rentmeesterschap
5 reacties
K80
Als boerenzoon wil ik graag een reactie geven.

Ik vind het een bijzondere vraag van een boerenzoon. Het is dat het in de vraag stond anders had ik gedacht dat het juist geen boeren zoon was.

Mijn zussen wonen al jaren in de stad en op verjaardagen daar komen vaak echte linkse stadse mensen. Dan gaan de gesprekken ook wel eens over de agrariërs.
Natuurlijk hoe vreselijk de mega stallen zijn met honderden koeien en dat ze nooit buiten komen en dat het vroeger veeeeel beter was voor de koeien.
Ik geef ze dan altijd helemaal gelijk. Vroeger was het echt beter, liepen ze van maart tot november buiten en daarna de groepstal in. Fijn vast aan de staak maanden lang op dezelfde vierkante meters. Poten lekker nat en een plafond al op een halve meter boven de rug. Echt veel beter vroeger.

Nu lopen ze in een ligboxen stal waar roterende borstel zijn opgehangen. Zodat ze fijn kunnen schuren. Veel bewegingsvrijheid dus. Droge ligboxen met zaagsel zodat ze altijd schoon en droog liggen.
Ze staan op roosters waar de mest door heen valt en in nieuwe stallen gaat er een robotje rond om extra de mest de put in te schuiven.
Er zijn dus bijna geen poot problemen meer door vocht en ongelijke ondergrond. Daarnaast doet elke goede boer minimaal 1 keer per jaar aan klauwbekapping of te wel pedicure voor de koe, zodat de koeien goed kunnen blijven lopen.

Met grote stallen, die overig heel open en luchtig zijn, wordt regelmatig gewerkt met melkrobots.
Vanwege deze melktechniek bepalen de koeien zelf wanneer ze gemolken worden, dit maakt in groepsgewijs beweiden lastiger maar niet onmogelijk. Vaak wordt er ook in de nacht beweid, maar dat ziet dan natuurlijk niemand.

Een boer heeft altijd het beste met zijn dieren voor! Tuurlijk zijn er uitzonderingen die zeker aangesproken op moeten worden.
Jammer dat bv de PVDD en wakker dier net doet of alle boeren mishandelaars zijn!

De Nederlandse economie is deels afhankelijk van onze agrarische producten.
Het midden oosten heeft olie, Duitsland heeft technische producten en wij hebben melk.

We zouden met zijn allen achter onze boeren moeten staan.
gersinus
Beste vragenstellende boerenzoon.
Sorry maar ik denk dat zowel de beantwoorder als degene die een reactie geeft jouw vraag niet begrijpen. Beiden verdedigen, mijn inziens, de huidige moderne bedrijfsvoering waar jij je vraagtekens bij plaats. in de eerste plaats kan er in Nederland, bijna niet meer, geproduceerd worden dan hoe er nu geproduceerd wordt. Dat is niet de schuld van de boeren maar van wet- en regelgeving m.n. de grote vraag en de prijsstelling van de geproduceerde producten. Onder invloed van marktwerking, geld en techniek is het geworden wat het nu is. Boeren in Nederland waarbij de natuur en het klimaat 100% de grens zijn is niet meer mogelijk. Overigens zien we dit niet alleen bij de landbouw maar bij zoveel andere takken van productie. Beste boerenzoon je moet kiezen! Kijk waar je "vrijheden"en mogelijkheden liggen voor de richting die jij wilt, zijn die er niet dat zul je jezelf moeten 'schikken' naar het huidige systeem. Zelf ben ik geen boerenzoon, maar wel boer in Scandinavië. Iedere dag worden wij begrenst door het klimaat, onze produktie wordt behaald door wat de natuur ons biedt. Wij zijn geen "geitenwollensokken"ondernemers en hebben een bedrijf van 120 ha. En proberen, met Gods hulp en onder Zijn Zegen, ons dagelijks brood te ontvangen. En dagelijks is hier echt dagelijks. En dat betekent voor ons volgen en out of control te zijn. Op papier zijn wij eigenaar, maar die waarde heeft het niet meer voor ons. Wij zijn in dienst bij Hem en werken in Zijn tuin.
Ben er van overtuigt, dan ondanks alle wet- en regelgeving, bedrijfssystemen en methodieken, dat ook in Nederland kan. Hij is over dezelfde en Zijn ogen doorlopen de ganse aarde.
Omega
@gersinus Klinkt als een enorme uitdaging waar je over schrijft. Wat voor soort bedrijf hebben jullie en kun je daar iets meer over vertellen? Je maakt me erg nieuwsgierig.

Ik denk overigens wel dat er in Nederland nog genoeg toekomstmogelijkheden zijn voor de agrarische sector, ondanks de pogingen van met name milieubeweging, natuurorganisaties, actiegroepen en linkse partijen om dit te verhinderen. We leveren wereldwijd de meest hoogwaardige producten met de hoogste voedselveiligheid. Het zou onze 'boeren' al veel helpen als we gewoon onze eigen landbouwproducten kopen in de supermarkt en niet de goedkope en smakeloze buitenlandse smurrie.
gersinus
@ Omega. Hej wij hebben een bedrijf met vleesvee en schapen en daarnaast bos. Op dit moment zijn wij bezig om het bedrijf, wat zeer verwaarloosd is, weer enigszins functioneel te krijgen. Ik ben het helemaal met je eens dat de nederlandse agrarische sector een zeer hoge kwaliteit heeft en dat hier veel te weinig waardering en geld tegenover staat. Qua agrarische infrastructuur is Nederland een gidsland, een voorbeeld voor andere landen. Hier is dat veel minder, dat neemt niet weg dat je hier hoogwaardige technologische bedrijven hebt. Wij hebben hier bewust niet voor gekozen. Wij willen graag op een eenvoudige manier, met zo min mogelijk kosten, onze bedrijfsvoering vormgeven. Dat betekent heel veel afhankelijkheid, we kunnen niet zo maar ergens op terug vallen. Het klinkt wellicht heel vreemd in je oren, maar we willen zover mogelijk bij het economische 'verkeer' vandaan blijven. Rare taal voor een ondernemer. Wij willen niet gaan voor meer, maar voor beter. De begrenzing is hierbij de natuur. En het klimaat is hier bepalend voor ons. Zo hebben we in de winter 5 uur zon, kan het gerust weken achter elkaar tussen de -20 tot - 30 (of kouder) zijn. Sneeuwt het tussen de 1 en 3 meter. Wij moeten hier 'luisteren' naar het klimaat, doen we dat niet dan wordt overleven erg moeilijk. En daarnaast is het hier 'oorverdovend' stil. Een stilte waar ik in het begin bang van was, daarna ontzag voor kreeg en nu me vriend is. Onze producten proberen we zoveel als mogelijk lokaal af te zetten. En dat valt niet altijd mee omdat hier weinig mensen wonen. In de gemeente waar we wonen, wonen meer beren dan mensen.... Geloof me er zijn heel veel redenen om hier niet te wonen en zeker om hier geen agrarisch bedrijf te hebben, en toch die dagelijkse strijd, in afhankelijk aan Hem, te moeten voeren geeft iets wat ik niet goed in woorden kan vangen. Je bent zo klein, je bent zo nietig. En daarom wil ik niet anders. Hij is zo groot en Hij is zo almachtig.
Omega
@gersinus Mooi, maar wel een enorme uitdaging. Een soort circulaire landbouw, als ik het zo lees. Daar wil minister Carola Schouten hier ook naar toe. Een aantal bioboeren is daar al volop mee bezig. Voor vleesvee is dat ook wat eenvoudiger te realiseren, dan bij melkvee, hoewel ook daar m.i. volop mogelijkheden liggen. De CO2-neutrale koe bestaat al lang, hoewel linkse partijen en milieubewegingen ons anders willen doen geloven.

Zorgen die beren niet voor een flinke reductie van jouw veestapel? ;-)