Niet normaal

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 17 jaar. Mijn vader zegt steeds dat hij verliefd op me is en naar me verlangt. Is dat normaal!? In het verleden heeft hij me ook op plekken aangeraakt die privé zijn. Hij zegt dat ik voor hem een uitzondering moet maken omdat hij mijn vader is en dat hij mij gewoon op bepaalde plekken aan mag raken. Mijn vader vindt het raar dat ik het niet wil, want stel dat ik later trouw, dan mag mijn man wel op die plekken komen, dus vindt hij me schijnheilig. Ik heb er geen vrede mee, vooral omdat hij pas aan het avondmaal is geweest. Ik ga kapot door mijn vader en ik begin aan mezelf te twijfelen wat wel en niet kan. Ik hou het niet langer vol zo en ik voel me zo alleen. Groeten, 17-jarige.

Antwoord

Beste 17-jarige. Wat je vader doet heet incest. Dat is niet alleen wettelijk verboden, maar gaat ook in tegen Gods Woord. Het gaat hier om een zeer ernstig misdrijf wat je niet toe hoeft te laten, maar ook niet toe mag laten. De dader, je vader, is een misdadiger! De eerste stap die je moet zetten is contact zoeken met de vertrouwenspersoon cq je mentor op school en daar je verhaal vertellen. Je hebt namelijk hulp nodig bij het zetten van verdere stappen, want dit moet stoppen. Samen zou je aangifte bij de politie kunnen doen, maar ook je moeder en de kerkenraad (predikant) moeten hiervan op de hoogte gesteld worden. Je vader heeft namelijk ook hulp nodig, anders zal dit nooit stoppen en zoekt hij steeds weer een gelegenheid om je aan te raken.

Daarnaast is wat je vader doet Godonterend. Hij misbruikt zijn macht en de Bijbel. Niet jij, maar hij is schijnheilig.

Maar in ieder geval: draag dit niet alleen! Hiervoor zijn vertrouwenspersonen op school aangesteld en bestaan er vertrouwensartsen. Dit moet stoppen en wel direct.

Sterkte in alles.

Redactie Vragenrubriek

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik