Satan, vader van de leugen

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

“De duivel staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen” (Johannes 8:44). Kiest satan er zelf voor om te liegen en ons te misleiden of kan hij niet anders aangezien er staat dat hij spreekt naar zijn “aard”?

Antwoord

De tekst die je aangeeft uit Johannes 8 geeft antwoord op je vraag. Daar staat: “U bent uit uw vader de duivel, en wilt de begeerten van uw vader doen; die was een mensenmoordenaar van het begin af, en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij vanuit wat van hemzelf is, want hij is een leugenaar en de vader van de leugen.”

Hieruit blijkt: De duivel staat niet in de waarheid. Hij heeft de waarheid niet als uitgangspunt.  Dat toont ons zijn aard.

Vervolgens spreekt de Heere Jezus over de leugen. De leugen blijkt de basis te zijn waaruit de duivel  handelt, want wanneer hij dan de leugen spreekt, spreekt hij van uit zichzelf, naar zijn aard.  De leugen is verweven met zijn bestaan.  Met recht wordt hij de boze genoemd. Op allerlei wijze probeert hij ons op een dwaalspoor te brengen.

Christus is de Waarheid (Joh. 14:6). Van de Heilige Geest lezen we in Johannes 16:13: “Wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid.”

Voor jou moet niet onduidelijk zijn door wie je je laat leiden. Leef dicht bij het Woord van de Waarheid (Johannes 17:17).

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

duivel