Wachten op een geloofswonder

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over mijn omgeving. Misschien dat ik het verkeerd zie, want een mens ziet aan wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan. Maar toch wilde ik u iets vragen. In mijn omgeving lijkt het dat er mensen zijn, die wel christelijk leven, maar niet echt op zoek zijn. Ze bidden wel, lezen in de bijbel, enz. Alsof ze op een wonder zitten te wachten dat ze een keer een regel of woord horen waardoor ze bekeerd worden. Maar de echte wil om te zoeken ontbreekt. Is deze houding goed? Waar zou ik als het mogelijk was deze mensen op kunnen wijzen?

Ik zou graag zien dat deze mensen meer met het Woord bezig zouden zijn en ik ook natuurlijk. Misschien dat ik zelf ook verkeerd bezig ben om ze hier op aan te vallen, terwijl ze misschien nog wel veel meer zoeken dan mij. Ik probeer de Heere te zoeken, ook al valt dat niet mee.

Antwoord

Als antwoord wil ik eerst opmerken, dat het goed is om op een bijbelse manier naar onze omgeving te kijken. Dit is niet op een jaloerse manier, omdat de ander in materieel opzicht meer heeft dan wij. Maar op een bewogen manier: Hoe is de verhouding van die ander tot God, de Schepper. Vanuit de liefde tot de Heere Jezus gunt ieder oprecht gelovige ook aan anderen het geloof in de Drieënige God. Vanuit de Bijbel weten we, dat er niemand is die vanuit zichzelf God zoekt (Psalm 14). Wanneer jij de Heere probeert te zoeken, dan is dat niet vanzelfsprekend. Maar hoe zoek je? Zoek je beter dan een ander? Of zoekt die ander beter dan jij? Wanneer je op deze manier gaat denken, kom je er niet uit. Het beste is, om naar de Bijbel te luisteren. Daar komen we tegen dat ieder mens wel ‘iets goddelijks’ zoekt. Dat blijkt uit Handelingen 17:23 en Romeinen 1: 18-25. Maar om te weten “Wie God is” en hoe wij Hem moeten dienen, zal Gods eigen Woord onze leidraad moeten zijn. Probeer daarom zelf dagelijks aandachtig te luisteren naar de Bijbel, met het gebed: Heere, spreek tot mij door Uw Woord. Je merkt dat dit zoeken tegelijkertijd een biddend zoeken is. God zoeken, is bidden om Gods stem in Zijn Woord te mogen horen. God zoeken is bidden om de Heere Jezus te kennen, want in Hem is God reddend naar deze wereld gekomen. Hij is de enige Naam onder de hemel gegeven, waardoor wij moeten zalig worden (Handelingen 4:12). God zoeken is dan ook bidden om de leiding van de Heilige Geest. Hij leert ons Wie God is, wie we zelf zijn voor God en wie Jezus Christus is.

Hieruit wordt wel duidelijk, dat God zoeken, niet hetzelfde is als een oppervlakkig leven met een beetje godsdienstig vernis er over heen. Nu kunnen wij niet kijken wat er bij anderen in de stilte van de (slaap)kamer plaats vindt aan “zoeken van God”. Toch is een de boom te kennen aan de vruchten. Wanneer er dan alleen wat godsdienstigheid is, met wat vormendienst, of men meent dat men moet ‘afwachten’ tot er onverwachts een wonder gebeurt, dan is dat beklemmend en niet bijbels.

Ik kan me voorstellen, dat dit je bezig houdt. Natuurlijk kan God Zich op een onverwacht moment ‘zo maar’ laten vinden. Daar is de Heere vrij in. Maar de Bijbel roept op, om God intens te zoeken. Om de Heere te zoeken met het hele hart. Dit is een zoeken door voortdurend gebed, bij een open bijbel. Biddend dat je door Gods Woord en Geest de Heere Jezus in de Bijbel mag ontmoeten. Dat Hij tot jouw hart spreekt! Wie zo oprecht zoekt, zal God ook zeker vinden (Jeremia 29:13, Mattheüs 7:7, 8).

Wat is nu jouw taak en roeping? Probeer zelf de Heere te zoeken met heel je hart, biddend en lezend in de Bijbel. Bid daarbij voortdurend om de leiding van Gods Geest. Dat bewaart voor hoogmoed en geeft een hartelijke bewogenheid met je omgeving. Vraag de Heere om een voorbeeld te mogen zijn voor anderen. Dat kan, door anderen te vertellen hoe je zelf de Heere zoekt en wat je van Hem uit enkel genade ontvangen mag. Probeer dit zo te zeggen, dat anderen merken dat je ‘rijk in God’ bent en dat ze dit zelf missen. Bid daarbij voor anderen, want alleen Gods Geest kan hen de ogen openen, jij niet. De Heere kan jou daar wel bij gebruiken. Zo val je anderen niet aan, zo wordt je niet betweterig, maar mag je als een (klein) lampje licht verspreiden, doordat je het Licht van de Heere Jezus mag weerkaatsen naar anderen.

Ds. A. Jonker