Seksualiteit en vruchtbaarheid rond de overgang

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Wij zijn een getrouwd stel, allebei eind 30. Nu word ik, vrouw, sinds kort onregelmatig ongesteld. Het lijkt al op de overgang. Wij hebben grote kinderen die veel tijd en aandacht vragen i.v.m. dyslexie en ADD. Mijn vraag: hoe ga je in de overgang verantwoorden om met seksualiteit en vruchtbaarheid?

Antwoord

Beste vragenstelster,

U stelt geen gemakkelijke vraag omdat ik niet precies weet wat u onder verantwoord omgaan met seksualiteit verstaat. Daarom zal ik u meenemen in mogelijkheden die u heeft, waar u zelf een (verantwoorde) keus kunt maken.

Als u in de overgang bent is een stabiele vruchtbaarheidsperiode niet meer betrouwbaar. Mochten u en u man voor de periode van overgang via planning in de niet vruchtbare periode seksueel contact hebben gehad, dan is dat nu geen redelijke garantie meer dat eventuele  zwangerschap voorkomen kan worden.

Uit uw schrijven maak ik op dat u zwangerschap nu niet wenselijk acht, mede vanwege de belastbaarheid die de rugzakjes die de kinderen met zich meebrengen. Mocht u en u man er werkelijk (ook in geloof) er van overtuigd zijn dat opnieuw een zwangerschap teveel belasting voor het gezin zou betekenen dan kunt u verschillende keuzes maken.

U kunt gebruik maken van diverse voorbehoedsmiddelen, waarbij bijvoorbeeld het gebruik van condoom het voordeel heeft dat het voor u en uw man geen schadelijke fysieke bijwerkingen heeft. Met het gebruik van voorbehoedsmiddelen kunt u in samenspraak met uw man een frequentie afstemmen die in geloof genomen wordt en recht doet aan uw huwelijksleven.

Mocht u echter geen gebruik willen maken van voorbehoedsmiddelen dan bent u aangewezen op een andere manier van vrijen die niet leidt tot zwangerschap. Penetratie zonder ejaculatie is riskant, omdat bij voorvocht al zaadcellen aanwezig kunnen zijn die tot zwangerschap zouden kunnen leiden. Onder andere manuele stimulatie is een manier om zwangerschap te voorkomen totdat u de overgang achter de rug hebt.

Aan u en uw man de verantwoordelijkheid hierin een verantwoorde keuze te maken.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

Tags in dit artikel:

overgangvoorbehoedsmiddel