Les in de antroposofische leer

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Voordat ik mijn probleem voorleg eerst een korte inleiding zodat u hopelijk een beter beeld krijgt van mijn situatie. Ik ben 20 jaar en ik heb mijn mbo-opleiding voor persoonlijk begeleider afgerond, ik wil hier alleen niet in verder werken. Ik ben heel erg geïnteresseerd in het milieu, biodiversiteit, dieren, planten, duurzaamheid, gezonde voeding etc. en hier ben ik in mijn dagelijkse leven ook mee bezig.

Een poosje terug ben ik via internet de mbo niveau 4-opleiding biologisch-dynamische landbouw in Dronten tegengekomen. Daarna ben ik naar de meeloopdag geweest, ik vond het erg leuk/interessant en ik dacht bij mezelf: eindelijk een opleiding die ik wel zou willen doen. In de opleiding komen veel onderwerpen terug waar ik erg geïnteresseerd in ben (zoals ik hierboven heb beschreven) en graag meer over wil leren. Ik ben ook al aangenomen op de opleiding, dus in principe zou ik kunnen beginnen in september.

Nu komt het probleem: ik heb me ingelezen over antroposofie, ik weet dat het tegen de Bijbel in gaat en ik ben het ook zeker niet met de antroposofische leer eens, dus ik sta niet achter dat deel van de opleiding. Maar buiten de antroposofische leer vind ik het wel een heel goede school, waar ik veel zou kunnen leren over onderwerpen die ik leuk vind en waar ik mijn beroep van zou kunnen maken. Toen ik me aanmeldde dacht ik van: het kan moeilijk worden en ik zal waarschijnlijk tegen dingen aanlopen als christen-zijnde, maar ik kan de opleiding alsnog wel volgen. Alleen begin ik nu steeds meer te twijfelen of je als christen wel naar een school kan gaan waar je les krijgt volgens de antroposofische leer, of je daar wel goed aan doet en dat moet willen en of het niet verkeerd/zondig is om je daar te begeven?

Een leraar van die school heeft gezegd dat er meerdere christenen op de opleiding zitten, dat je alle lessen rondom antroposofie wel moet volgen en eventueel meedoen met de praktische uitvoering, je mag wel altijd je eigen mening uiten en zelf bepalen hoe je over iets denkt, daar heb je alle vrijheid in en de leraren zullen je niet iets opdringen wat je niet wilt. Aan de ene kant is dat wel geruststellend, maar ik weet helaas niet of het in de praktijk ook echt zo zal zijn en of het dan niet heel moeilijk zal zijn om steeds jezelf te moeten verantwoorden en de praktische uitvoering te weigeren.

Ik hoor heel graag uw eerlijke advies over wat u concreet in mijn situatie zou doen en of u denkt dat ik deze opleiding als christen kan/mag volgen, of dat ik dan verkeerd bezig ben/het mezelf te moeilijk maak en beter iets anders kan gaan doen wat niet tegen Gods Woord in gaat. Er is e.v. ook nog een andere opleiding die ik leuk vind.

Antwoord

Beste...,

Je serieuze overwegingen waardeer ik echt! Goed dat je nadenkt over de uitgangspunten die een opleiding hanteert. Dat helpt om alert te zijn als je de opleiding gaat volgen. Ik zou daar namelijk geen enkel bezwaar in zien en ik zou bijna zeggen: welkom in de wereld! We zijn in dit land gezegend met een aantal mbo- en hbo-opleidingen die een heel duidelijke christelijke identiteit hebben, maar voor de meeste opleidingen geldt dat niet. Daar wordt eerder wat neerbuigend over christenen gedaan dan dat er alle begrip en waardering voor is. Dus ja, heel veel jonge christenen volgen een opleiding waar God en het geloof niet erkend worden en waar ook allerlei (wetenschappelijke) niet christelijke vooronderstellingen aanwezig zijn. Soms heel openlijk, soms ook meer in bedekte termen. Niet één studie is waardenvrij aangezien een puur objectieve benadering van de werkelijkheid niet bestaat. Ook al doen mensen soms wel alsof. Maar elke studie gaat uit van bepaalde mens- en wereldbeelden, of men daar nu openlijk voor uitkomt of niet.

Daarom is het heel belangrijk dat jij je daarvan bewust bent. Daarom ook bieden wij op de EH een vormingsjaar aan waardoor studenten steviger in hun christelijke schoenen komen te staan en zich bewust worden van andere veronderstellingen en uitgangspunten dan de christelijke en natuurlijk ook hoe zij daar mee om moeten gaan in hun vervolgstudie.

Daarom adviseer ik ook graag om lid te worden van een goede christelijke studentenvereniging waar je de vragen bespreekbaar kunt maken die je studie je oplevert.

Ik hoop dat je iets verder komt met mijn antwoord. Wees je ervan bewust dat je als christen meestal moet opereren in het spanningsveld van geestelijke strijd, met daarbij ook de ontspannen aanname Dat Christus sterker is dan welke vijand dan ook. Wij zijn meer dan overwinnaars, in Hem die ons kracht geeft. In dat besef hoef je niet angstig te beginnen aan een studie met heel andere levensbeschouwelijke uitgangspunten dan die van jou. Zorg ervoor dat je geestelijke wapenrusting elke dag op scherp staat en wees een zegen voor de mensen om je heen.

Ga met God!
Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

studiekeuze