Erg licht slapen

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

Is er iets te doen aan lichte slaap? En hoe los je (daarmee) achterstallige slaap op? Ik slaap heel erg licht. In het begin van ons huwelijk was dat nog niet zo erg. Daarna kwamen er kinderen. Nummer een sliep na een jaar door. De tweede pas na een jaar of drie vanwege allergieën. Zij heeft heel veel gehuild, regelmatig ben ik zelfs de hele nacht op geweest. Natuurlijk afwisselend met mijn man, maar wakker was ik wel. Toen kwam de derde, die is nu veertien maanden en slaapt ook bijna nooit door. Bovendien word ik nu ook nog wakker als de oudsten hoesten, zich omdraaien, (gehorig huis, houten vloer).

Mijn man en ik liggen zelfs al apart zodat ik daar minder last  van heb. Hij gaat altijd laat naar bed en ligt nog een tijd wakker. Als hij slaapt hoort hij niks meer. Ik ga vroeg naar bed en slaap wel snel in gelukkig. Ik ben de laatste jaren altijd maar bezig om zoveel mogelijk slaap te krijgen. Dat staat echt op de eerste plaats. Ik heb ook veel slaap nodig, maar nooit lukt het. Een frustrerende strijd. Oh ja, ik heb oordoppen in gehad voordat de jongste geboren werd, maar dat durf ik nu niet meer aan.

Groet, een vermoeide moeder.

Antwoord

Een moeilijke situatie waarin je zit. Typisch iets dat ook mede komt vanuit het moeder-zijn en de verantwoordelijkheid hebben voor je kinderen.

Het is niet aan te raden om met slaapmiddelen te gaan werken, want dat is geen oplossing, noch voor je slaaptekort, noch voor de lange termijn en strijdig met het verantwoordelijkheidsgevoel. Wat soms wel werkt is valeriaan (slaapdosis is 450 mg) dat als kruid wel een betere slaap geeft, maar geen belemmering om toch de kinderen in geval van nood bij te kunnen staan.

Beste is echter te rade te gaan bij de PraktijkOndersteuner-GGZ. Die kan met jou een analyse doen en bekijken of een bepaalde vorm van ontspanningstherapie zinvol is. Daar bestaan ook op internet e-Health begeleidingen voor. Onze PO werkt daar ook mee.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

slapen
1 reactie
Catherine
Allereerst los gaan laten dat je zoveel uren zou MOETEN slapen. Je slaapt snel als je in bed stapt en dat is al een prë! Er zijn vast wel nachten tussen waarin geen kind hoest of roept en die overige nachten waar het wel gerommel is, wel, dat is dan maar zo. Maar als je je gaat focussen over die hoeveelheid uren, raak je alleen maar gefrustreerd. Als je op je 20e 10 uren slaap nodig hebt, wil dat niet zeggen dat dit op je 40e nog steeds zo is. Ook kan de behoefte aan slaap wisselend zijn.
Sterkte!