Treiteren

Mr. P. M. (Pieter) Oskam / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Ik ben een meisje van 15. Ik woon in een dorp en ga op de fiets naar school. We rijden vaak met een hele sliert schoolgenoten naar de aangrenzende gemeente waar onze school staat. Als het regent pakken we de bus. Er zitten dan vaak kinderen van een niet-reformatorische school bij ons in de bus. Zij treiteren ons vaak en zeggen dingen als: “Jaja, wel op je iPhone zitten en geen tv mogen kijken, hoe hypocriet!” En ook: “Bij jullie is er veel meer incest dan buiten de refo kringen.” En: “je moet eens zelf leren denken.”

Het doet mij altijd wel verdriet. Maar soms hebben ze gewoon gelijk en dat weten we ook (smartphone gebruik en te korte rokken). Ze vinden ons als meisjes uitdagend gekleed. En eerlijk is eerlijk: dat ís vaak ook zo! De rokken (ook bij mij) worden steeds korter, een spijkerbroek is bij wijze van... inderdaad minder uitdagend. Wat moet ik hier nu mee? Hebben ze gelijk?

Antwoord

Beste meisje van 15,

Hebben ze gelijk? Voor zover het over jou gaat zal jij zelf als enige dat antwoord kunnen geven. Uit wat je beschrijft krijg ik een beeld van kinderachtig gedrag in de bus tussen groepen jongeren die naar een verschillende school gaan. Daarbij word jij aangesproken op je reformatorische achtergrond en wat je hoort doet je verdriet. Het lijkt er op dat je je persoonlijk aangesproken voelt. Dat is goed te begrijpen. De ‘reformatorische gezindte’ is een sociologische groep met bepaalde gedrags- en kledingnormen en jij maakt daarvan onderdeel uit. Als het er op aankomt zijn die normen natuurlijk niet zo van belang. Wat er echt toe doet is de inhoud van het christelijk geloof.

Als er redenen zijn in ons eigen gedrag die anderen aanleiding geven om te treiteren zullen we bij onszelf te rade moeten gaan of we daarin iets kunnen veranderen. Hoewel het treiteren an sich natuurlijk flauw en onnodig is het kan het wel een spiegel zijn waardoor je gedwongen wordt om zelf een standpunt in te nemen. Ik hoop dat deze ervaring voor jou een aansporing is om te onderzoeken wat het geloof voor jou persoonlijk betekent en hoe je wil omgaan met de ‘refo-normen’. Ik vraag me af of het zinvol is om op alles wat er in de bus gezegd wordt te reageren, maar je kan gerust laten weten dat je het vervelend en onnodig vindt. Succes!

Met vriendelijke groet,
Pieter Oskam

Lees meer artikelen over:

christenen