Zwangerschapsdementie

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik, moeder (34 jaar) van vier kids in de leeftijd van 0-10, zit met het volgende: het lijkt wel of mijn geheugen alleen maar minder en minder wordt. Ik heb hbo-werk/denkniveau, maar op dit moment weet ik soms de simpelste dingen even niet meer, terwijl ik juist altijd een goed geheugen had. Ons zoontje is nu vier maanden dus ik had gehoopt dat de ‘zwangerschapsdementie’ nu wel over zou zijn.

Nu las ik pas een artikel waarin de gevolgen werden beschreven van jarenlang tekort aan slaap/fragmentarisch slapen. Dit hebben wij gehad door onze tweede zoon die jarenlang heel slecht sliep. Geheugenverlies was een van de gevolgen. Is dit inderdaad zo en zo ja kan ik dat weer trainen om op het oude ‘niveau’ te komen? Dit is zo irritant. Bijvoorbeeld: er is een baby geboren in de kerkelijke gemeente en ik stuur altijd een kaartje dan, maar ik weet gewoon niet meer of ik dat al heb gedaan of niet. En het is ook zo dom om dat na te vragen... Of een zus die zwanger is geef ik altijd een cadeautje, maar ik weet gewoon niet meer of ik het al heb gedaan. Of hoe de kraamverzorgster heette; nog maar vier maanden geleden. Ik vind het echt vervelend!

Antwoord

Beste vragenstelster,

De klachten van het geheugen kunnen nog steeds samenhangen met de zwangerschap. Bijna altijd herstelt dit wel binnen een jaar.

Er zijn uiteraard ook andere oorzaken van geheugenproblemen. Je noemde zelf al slaaptekort. Verder kun je denken aan stress. Dan zijn er ook nog zeldzamere oorzaken te noemen.

Wil je meer zekerheid omtrent de oorzaak van jouw klachten dan kun je natuurlijk een afspraak maken met je huisarts.

Vriendelijke groet,
A. Meijer