Andere dominee voor trouwdienst

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Mag je, als je gaat trouwen, je ook door een andere dominee laten trouwen dan diegene die bij de man of vrouw voorgaat?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller(ster),

Laat ik in de eerste plaats antwoorden dat ik het altijd een bijzonder voorrecht vind als twee jonge mensen niet alleen willen trouwen, maar ook in de kerk hun huwelijk willen laten bevestigen en Gods zegen over hun huwelijk willen vragen. Zonder de Heere kun je immers nooit de goede weg gaan!

Voor wat betreft de predikant die voorgaat in de trouwdienst, zal dit erg afhankelijk zijn van de regels die een bepaald kerkverband daarvoor heeft.

Over het algemeen verdient het de voorkeur dat het een predikant is die de man of de vrouw vanuit het gemeenteleven kent. Bovendien moet er een kerkenraad zijn die de  verantwoordelijkheid heeft voor de huwelijksbevestiging. De beste weg is om aan de eigen kerkenraad (meestal van de bruid) of aan de eigen wijkpredikant van de bruid, te vragen of het huwelijk op datum x in kerk y bevestigd kan worden.

Mocht er een speciale aanleiding zijn om een andere predikant te vragen dan de eigen predikant, dan zal dit vanzelfsprekend met de eigen predikant besproken moeten worden. In zo'n gesprek zal duidelijk gemaakt moeten worden welke redenen er zijn om die ander te vragen. Dit kan heel erg voor de hand liggen, wanneer de 'gastpredikant' een nabij familielid is. Hierbij is het wel belangrijk of die predikant ook 'past' in de gemeente waarin hij het Woord zal bedienen. Een verre neef uit een ander kerkverband zal doorgaans meer problemen opleveren dan een broer of de (schoon)vader uit het eigen kerkverband!

Nu zou ik als hervormd predikant ook kunnen schrijven over de specifieke regels in de hervormde kerk, maar ik weet niet of de vraag een hervormde situatie betreft. Daarom zou ik zeggen: Vraag naar de regels van het eigen kerkverband en het beleid van de eigen kerkenraad. Probeer er samen op een goede manier uit te komen, waarbij ik er van uitga dat een a.s. bruidspaar graag in goede harmonie naar de trouwdag en de trouwdienst wil toe leven.

Als de vraagsteller(ster) gaat trouwen: Gods zegen toegewenst!  Dient de  Heere met blijdschap (Psalm 100).

Ds. A. Jonker

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

trouwdienst