Vloggers

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Mijn klasgenoten kijken erg veel naar YouTube en met name naar vloggers. Ze kijken vaak naar Enzo Knol, Jeremy, GameMeneer enz. Maar ook naar video’s als Rundfunk en Bram in de buurt. Zou u eens naar de video’s willen kijken (volwassenen lijken er wel oogkleppen voor te hebben en lijken zich er niet in te willen verdiepen, terwijl zowat de hele school het kijkt) en mij advies kunnen geven hoe ik duidelijk aan mijn klasgenoten kan aangeven dat deze video’s niet goed zijn.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik wil je graag proberen te helpen. Ik heb verschillende video’s van de vloggers die je noemde bekeken en ook van andere populaire vloggers. Ik heb ook wat rapporten gelezen van marktonderzoekers die hebben onderzocht wie dit kijkt en hoe vaak en waarom.

Zoals je zelf al aangeeft is vlogs kijken enorm populair onder de jeugd. Meer dan 75 procent van de jeugd kijkt wel eens vlogs en een groot deel van hen geregeld. Een belangrijke reden die jongeren noemen waarom ze de vlogs kijken, behalve voor het vermaak, is dat ze op de hoogte te blijven wat het nieuwste is bij hun favoriete vloggers. Het beeld dat jongeren volgens onderzoekers van vloggers hebben is dat ze aardig, spontaan, fascinerend, aandoenlijk en attractief zijn, veel samen zijn met coole mensen, veel reizen en veel leuke dingen meemaken.

Vloggers creëren een gevoel van vertrouwelijkheid door direct in de camera te spreken en je een kijkje te geven in hun leven. Dat doen ze vaak op een manier die spontaan en puur overkomt. Jongeren vinden vloggers in bepaalde opzichten ook heel relateerbaar, ze zouden graag vriend of vriendin met hen willen zijn. Voor veel van hun kijkers zijn het dan ook echt voorbeeldfiguren. Vanzelfsprekend zal er dus een enorme invloed van uit gaan. En hier ligt nu denk ook precies het probleem.

Door het veel kijken van deze video’s zal voortdurend je manier van denken beïnvloed worden op een verkeerde manier. Hoe dat precies in zijn werk gaat kan verschillen per vlogger of per vlog. De ene keer draait het vooral om sensatie, om dingen te willen beleven, om ongewone dingen te doen. Een andere keer draait het om het meedoen met de nieuwste rage. Dan weer gaat het over hoe belangrijk het is hoe je er uit ziet en dan weer over allerlei dingen die je moet ervaren. Het kan van alles zijn, maar elke keer is het weer alsof dat de dingen zijn die het leven betekenis en inhoud geven. Kijkers zien voortdurend een wereld die beter lijkt dan hun eigen wereld, een leven dat er mooier, aantrekkelijker en interessanter uitziet dan hun eigen leven. Degenen waar ze naar kijken hebben altijd plezier en lol, lijkt het.

Bij Rundfunk en Bram in de buurt overheerst dan het cynisme, er wordt veel met mensen en zaken gespot. Er wordt vooral ‘leuk’ gedaan ten koste van anderen. We zijn uit onszelf al geneigd om onze impulsen te volgen, zelfgericht te zijn en ons geluk vooral te zoeken in een vervulling van onze verlangens in het hier en nu. En door het vele kijken van deze video’s wordt die gezindheid en die manier van denken juist voortdurend weer aangewakkerd en versterkt, in plaats van afgeremd en gecorrigeerd.

Hoe kan je nu duidelijk aan je klasgenoten aangeven dat deze video’s niet goed zijn? Ik zou datgene noemen wat ik zojuist zei, dat het vele kijken van deze video’s een grote invloed zal hebben op hun manier van denken en verkeerde waarden in stand zal houden en bevorderen.

Maar er is nog iets. Ik vermoed dat ten minste een deel van je schoolgenoten van zichzelf denken dat ze niet zoveel verkeerd doen met het kijken van deze video’s. Misschien zullen sommigen, als ze een enigszins christelijke opvoeding hebben gehad, wel inzien dat het gevloek, het taalgebruik en de omgang met bepaalde dingen niet goed is. En misschien zullen sommigen wel willen erkennen dat ze met het kijken van deze video’s veel tijd verdoen die ze beter hadden kunnen besteden. Maar wat ze misschien niet zullen inzien is dat er een probleem is met hun levenshouding, met waar ze voortdurend zo mee bezig zijn en hun aandacht op richten en daarmee te kennen geven waar hun hart op gericht is.

De Bijbel zegt keer op keer dat er maar twee keuzes mogelijk zijn: óf een leven volgens wat de wereld zegt wat belangrijk en waardevol is, óf een leven volgens wat de Heere Jezus zegt dat belangrijk en waardevol is. De brede weg of de smalle weg. Het gaat daarbij niet om het volgen van regels, van wat wel of niet mag, maar het gaat in de eerste plaats om wat je voor belangrijk en waardevol houdt. De Heere Jezus zegt: daar waar je schat is, daar zal ook je hart zijn. Je kan niet zowel de Heere Jezus als de wereld volgen. Dat zou ik je klasgenoten vooral ook willen zeggen.

Ik denk dat veel van je klasgenoten, als ze een beetje van de Bijbel hebben meegekregen en als ze eerlijk willen zijn, best wel zullen beseffen dat er een groot verschil is tussen deze twee. Of iemand dan ook wil veranderen is een tweede. Misschien denken ze dat een leven volgens wat de wereld zegt veel leuker is, maar dan vergissen ze zich. Geen enkel mens is daar ooit gelukkig van geworden, want het is alleen maar een voortdurend najagen van wind. Of misschien hebben sommigen al snel hun excuses klaar en zeggen ze: “het zijn alleen maar wat filmpjes en wat lol maken.”

Het is altijd moeilijk iemand mee te krijgen die eigenlijk gewoon wil doen wat hij of zij zelf wil. Jij kan hen ook niet veranderen. Het is al genoeg als ze in hun geweten worden aangesproken en ze zich realiseren dat ze een keuze maken en dat die keuze gevolgen heeft. Zeg gewoon eerlijk wat jij ervan vindt en dat jij er niet aan mee wilt doen. Het is al heel goed als ze ook eens een ander geluid horen van een klasgenoot en leeftijdsgenoot. Iemand die tegen de stroom in durft te gaan. Dat maakt altijd indruk en zal op sommigen zeker vroeger of later uitwerking hebben.

En als er dan iemand is die wil luisteren en wil proberen het goede te doen, dan zou ik die persoon aanraden eens kritisch te kijken naar deze video’s en zichzelf de vraag stellen: wat is er nu eigenlijk belangrijk voor deze vloggers, waarin zoeken zij betekenis, wat maakt voor hen het leven waardevol? En leg dat naast de woorden van de Heere Jezus en de woorden van Zijn apostelen. Ik denk dat de verschillen snel genoeg duidelijk zullen worden. Tot slot wil ik nog een aantal Bijbelteksten meegeven die zo iemand misschien kunnen helpen: Matt 11:25-30, Matt 7:13-27, Luk 6:43-49, Luk 8:18, Efeze 5:1-20, 1 Thess 4:1-8, 1 Petr 2:1-12, Luk 21:34-36, Fil 3:17-21, Kol 3:1-17, 1 Joh 2:3-6.

Ik hoop dat dit antwoord je een beetje helpt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

internet