Angstgeloof

Ds. W. Pieters / 2 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 17 jaar. Laatst bespraken we Gods liefde voor jou in onze vriendengroep en toen kwamen we bij het punt dat wij ook liefde aan God moeten geven. En dat zette me aan het denken. Want als ik qua geloof in een dip zit denk ik al snel: Wat als Jezus nu terugkomt? En dan ga ik bidden omdat ik bang ben dat ik onbekeerd ben. En nu denk ik dat ik een angstgeloof heb en dat ik niet echt van God houd, maar ik alleen tot hem bid omdat ik bang ben dat ik naar de hel ga. Hoe kan ik dit 'angstgeloof' veranderen in echte liefde voor God?

Antwoord

Je vraag luidt hoe iemand zijn ‘angstgeloof’ kan veranderen in echte liefde voor God. Het antwoord daarop is kort: dit kan niemand van de schepselen. Alleen God kan dit.

Uit ‘angstgeloof’ blijkt hoe zelfzuchtig we zijn en hoe weinig God bij ons in rekening is. We zijn dan ook in Adams zondeval vijanden van onze Schepper geworden. Wat we blijkbaar nodig hebben, is de wedergeboorte uit God, zie Johannes 1 vers 13 en 3 vers 1-15.

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

angst
2 reacties
mieptruus
Beste meisje van 17,

Spreek je ook wel eens met anderen over het geloof?
Als je wilt mag je me opzoeken in profielen: moi mij.
Ik wil gerust samen erover nadenken met je.
groetjes Mieptruus
Gerard314
Vanmorgen in de kerk ging de preek over Mattheus 26 vers 36-47, twee stukjes hier uit:

37 En met Zich nemende Petrus, en de twee zonen van Zebedéüs, begon Hij droevig en zeer beangst te worden.

45 Toen kwam Hij tot Zijn discipelen, en zeide tot hen: Slaapt nu voort, en rust; ziet, de ure is nabij gekomen, en de Zoon des mensen wordt overgeleverd in de handen der zondaren.

Dominee legde uit; alle angsten van de wereld dus ook die van ons zijn door Jezus gedragen. Wij kunnen Hem daarin niet volgen maar dat hoeft ook niet, wij mogen van Hem rusten.