Huwelijksbevestiging door ouderling

M.M. van Winkelen / Geen reacties

Vraag

Mag een ouderling een huwelijk bevestigen in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland of Gereformeerde Gemeenten? Een ouderling mag toch niet zegenen (handoplegging doen)? Als er geen dominee kan zijn, hoe wordt het dan gedaan?

Antwoord

Beste vragensteller,

De bevestiging van een huwelijk betreft een officiële eredienst die onder de verantwoordelijkheid van een kerkenraad staat (meestal de gemeente waar de bruid lid is). Een dergelijke dienst moet door een predikant geleid worden, ondermeer vanwege de handelingen die volgens het huwelijksformulier bij de kerkelijke bevestiging plaatsvinden; maar ook vanwege de prediking (naar aanleiding van de trouwtekst) en de zegen die op de samengekomen gemeente wordt gelegd. Deze ambtelijke taken liggen bij een predikant en kunnen mijns inziens dus niet door een ouderling worden verricht.

Indien de gemeente geen eigen predikant heeft, zal de consulent van de gemeente, of -in overleg met de consulent- een andere predikant uit het kerkverband benaderd moeten worden voor het leiden van de dienst. In goed overleg moet er dan gezocht worden naar een datum waarop het huwelijk voltrokken kan worden en ook de kerkelijke bevestigd kan plaatsvinden.

M. M. van Winkelen

Lees meer artikelen over:

trouwdienst