Collecte voor schulddelging

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Iedere zondag doe ik geld in drie collectezakken. Een voor de diaconie, dit is een goede zaak vind je ook terug in de Bijbel geloof ik. Dan hebben we nog een zak voor de kerk. Dat vind ik volgens mij ook terug in de Bijbel met die weduwe en haar laatste penning. Maar laatst dacht ik aan de collectezak voor de schulddelging. Ik vind het eigenlijk gek dat dat op zondag in de kerk moet gebeuren. Als ik daar over nadenk dan zie ik mezelf nog niet zo snel op zondag bij de hypotheekverstrekker zitten voor het een of ander. Het is natuurlijk wel praktisch, want mezelf kennende ga ik niet op maandagavond nog even twee euro overmaken voor de schulddelging. Hoe denkt u daar over?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hebt een mooie vraag. Dank daarvoor. Je hebt ook wel een klein beetje gelijk. De broeders zouden kunnen overwegen om slechts twee collecten te houden. Eén voor de kerk en één voor de diaconie. Het is zeer goed mogelijk dat de opbrengst niet minder is! Voor “schulddelging” en voor de “kerk”... dat kan best gecombineerd worden. Maar... ik geef mijn antwoord graag voor beter.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

collecte