Vriend zoekt prikkelende beelden

W.E. (Wilbert) Weerd / 1 reactie

Vraag

Mijn vriend wordt geprikkeld bij het zien van vrouwen in reclames en op internet. Hij krijgt gelijk fantasieën, waar hij naar zijn zeggen niets aan kan doen. Hij vindt dat hij zo niet kan trouwen, omdat dit eigenlijk overspel is. Immers wie een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft alrede overspel gedaan, zegt Jezus. Wat moet ik hier mee aan? Klopt zijn visie?

Ik kwam er laatst achter dat hij het echter zelf ook opzoekt. Ik voel me er heel naar bij dat het bij hem zo om de lusten draait. In de relatie voelt dit voor mij wel als vreemdgaan. Stel dat ik dat andersom ook zou doen, dan is dat ook niet acceptabel voor hem. Ik weet niet hoe ik dit met hem moet bespreken.

Ik zie hem er ook geen hulp voor zoeken, maar hoe en wat dan wel? Zijn er meerdere dingen vanuit de Bijbel op dit gebied die ik onder zijn aandacht kan brengen? Ik voel me niet beter dan hem en ieder mens heeft zo zijn gebreken, maar moet ik dit accepteren? En hoe hier mee om te gaan?

Antwoord

Beste vragenstelster,

De Heere Jezus zegt in de Bergrede inderdaad dat wie een vrouw aanziet om haar te begeren, reeds overspel gepleegd heeft. Hij gaat hier verder in op het gebod “gij zult niet echtbreken.” Echtbreken kan je alleen doen als je getrouwd bent, dus in die zin klopt de visie van je vriend niet.

Je zou Bijbels gezien kunnen spreken van een vorm van ontucht. De vraag is of de Heere Jezus ook bedoelt dat dit een reden is om niet te trouwen of om te mogen scheiden. Het vervolg in vers 29 en 30 laat namelijk wat anders zien. De Heere Jezus geeft daar advies hoe om te gaan met zonde. Namelijk het uitrukken en wegwerpen van je rechteroog als deze je doet struikelen (dit is niet letterlijk bedoeld). Het aanzien van een vreemde vrouw om haar te begeren vraagt dus om bekering. Dit vraagt om het doden van het vlees en iets op te geven van jezelf om niet met heel je lichaam in de hel geworpen te worden. Dus de conclusie hoeft niet te zijn dat je niet mag trouwen, maar de vraag of je hierin gehoorzaamt wat Jezus zegt. De verandering van het evangelie zoals 1 Korinthe 6 dat zegt is: “U bent ontuchtplegers en overspelers geweest, maar u bent geheiligd, gerechtvaardigd en schoongewassen in de naam van de Heere Jezus en door de Geest van ons God.” Blijf dus niet bij de zonde, maar sta op en ga naar het licht. Zodat Gods Woord het licht is op je pad in het hebben van een lichaam, seksualiteit, huwelijk en reinheid.

Veel vrouwen ervaren het opzoeken van seksueel prikkelende beelden als vreemdgaan. Het doet afbreuk aan de enige, de mooiste te willen zijn. De exclusiviteit van seksualiteit. Het voelt alsof je misschien anders, mooier, beter of aantrekkelijker zou moeten zijn, om die aandacht te krijgen, waarin jij je de enige en de mooiste voelt. Zoals het liefdeslied in de Bijbel klinkt: Mijn Liefste is van mij en ik ben van hem. Dat je aanstaande man ook aandacht heeft voor andere vrouwen, dat raakt je vertrouwen, maakt je onzeker en verward. Mogelijk maakt het je ook machteloos.

De vraag is waarom je niet weet hoe je dit met hem moet bespreken. Ik vermoed dat een gesprek snel vast komt te zitten en jullie er niet uitkomen samen. In je vragen meen ik te proeven dat je je te verantwoordelijk voor hem voelt, dat je voor hem denkt en onzeker bent.

Je wilt graag trouwen, maar je voelt ook onzekerheid en verwarring. Die tegenstrijdigheid is ingewikkeld om te voelen. Er zijn meerdere dingen te bedenken vanuit de Bijbel die iets zeggen over vrijheid, reinheid, heiligheid, seksualiteit, het huwelijk en ons lichaam. Maar ik denk niet dat het nu gaat werken, als jij dat onder de aandacht gaat brengen. Grote kans namelijk dat het gesprek niet gaat over wat er echt toe doet, maar meer dat de teksten gebruikt gaan worden om een ander doel te bereiken. Namelijk dat hij stopt met kijken en zich slachtoffer voelt van dat kijkgedrag.

Het is niet waar dat hij er niets aan kan doen. Dat zal hij zeker zo ervaren. Ergens seksueel geprikkeld door worden is ook een onwillekeurige reactie, echter het zelf opzoeken is niet iets waar je niets aan kunt doen. Vandaar ook dat het lastiger voor je is geworden sinds je erachter bent gekomen dat hij het zelf opzoekt. Want hij is er zelf niet open over geweest. Hij kan wel iets aan dit gedrag doen. De vraag is echter, welke reden en functie dit gedrag heeft. Want je vriend keurt dit gedrag af omdat hij het ziet als overspel en ingaand tegen Gods geboden, maar hij blijft het wel doen en voelt zich er onmachtig bij. Dus óf je vriend vindt dat dit gewoon moet kunnen en elke man zo is. Met de gedachte: Je blijft maar mens. Maar dan is het gek dat hij zegt dat hij niet zo kan trouwen en verder geen hulp zoekt (tenzij hij andere redenen heeft om dat nog niet te willen of durven). Dan ligt aan het opzoeken van seksuele prikkeling mogelijk iets anders ten grondslag.

Mogelijk voelt hij zich ergens schuldig over, voelt hij dat hij jou tekort doet, voelt hij verwachtingen waaraan hij niet kan voldoen en stopt deze gevoelens weg. Zo te lezen durven jullie niet echt jezelf te zijn bij elkaar. Die motieven van het hart moeten openbaar gemaakt worden, zodat jullie elkaar leren kennen, zoals jullie echt zijn. Zodat jullie echt jezelf bij elkaar kunnen en mogen zijn. Met alle angsten, onzekerheden en dergelijke. Het is van belang dat je niet probeert dit gedrag zelf op te lossen of te veranderen. Het is juist belangrijk dit gedrag te zien als een uitvlucht van iets wat moeilijk is of voelt. Die gebreken, dat wat moeilijk voelt, mag je zeker accepteren. Maar het gedrag hoef je niet te accepteren. Dit niet accepteren betekent niet dat je eist dat het stopt, maar dat je wilt weten hoe dit echt zit. Dat er verantwoordelijkheid genomen wordt voor de reden van het gedrag.

Deel met hem wat het met je doet. Probeer los te laten dat je wilt begrijpen hoe het allemaal zit en dat hoe het opgelost moet worden. Wees eerlijk naar jezelf en laat wat zijn verantwoordelijkheid is bij hem.

Wilbert Weerd

Lees meer artikelen over:

porno
1 reactie
AHHK76
Kijk voor meer informatie ook eens op: www.kostbaarvaatwerk.nl