Vriend in gospelkoor

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Ik loop al een poosje met een vraag rond wat ik best lastig vind. Sinds een poosje heb ik verkering met een leuke jongen die echt op mijn pad is gebracht. Deze jongen is Hervormd en ik ben Hersteld Hervormd. Alleen nou is het zo dat hij op een gospelkoor zit, zondags weleens moet zingen in diensten. Is dit verkeerd? Ik vind het lastig om hierover te praten met hem. Hij zegt dat hij zingt tot Gods eer... Wat moet ik hiermee?

Antwoord

Belangrijk is om te leren open met elkaar hierover te praten. Jullie hebben beiden een wat andere achtergrond. Jullie hebben allebei een mening en dat is goed. De verkeringstijd is een tijd om naar elkaar toe te groeien.

Gelukkig hebben jullie heel veel gemeenschappelijk. Jullie zijn beiden lid van een christelijke kerk. En beiden hebben jullie daar ook wat mee, want anders zou jij geen vraag stellen en zou hij niet meezingen op een gospelkoor.  Wees daar in ieder geval dankvaar voor.

Van mij zul je niet horen of zingen op zondag met zo’n koor goed of fout is. Zo zwart-wit ligt dat niet. Wel wil ik dit zeggen: praat er over wat je moeilijk vindt bij het zingen op zondag. Of dat gereis en getrek op zondag wel mag. Belangrijk is ook om te kijken naar de inhoud van de liederen die gezongen worden. Zijn die Bijbels? Je zou je ook kunnen afvagen wat voor boodschap er verder doorklinkt in zo’n dienst waar het gospelkoor zingt. Maar je moet je ook afvragen of God gebruik kan maken van de koor om een boodschap door te geven.  Soms raakt een lied nog meer dan een preek.

Verder: Je moet het zo zien: jij kunt wat leren van hem (zingen tot Gods eer) en hij kan leren van jou (wat kan en mag wel of niet op zondag). Maak er geen punt van waarbij je de hakken in het zand zet. Dan stokt het gesprek. Belangrijk is om persoonlijk en samen te bidden of God jullie in dit geval wijsheid wil geven. Ook om samen te leven tot Gods eer.

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman