Leuk voor de aandacht

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb tijdens een vakantie (maand geleden) iemand ontmoet. Nu weet ik niet goed of ik echt verliefd op hem ben, maar ik moet de laatste weken wel met enige regelmaat aan hem denken. Toch weet ik niet goed wat het is, ik ben enerzijds bang voor teleurstelling (vanwege diverse ervaringen in het verleden). Anderzijds heb ik tijdens de vakantie wel met hem gesproken en regelmatig geprobeerd een dieper gesprek te krijgen, maar dat lukte niet... daarom weet ik ook niet goed of ik hem echt leuk vind of dat ik erg veel behoefte heb aan aandacht of het idee dat iemand om me geeft. Natuurlijk mag dit een gezond gevoel zijn, maar ik ben dus bang dat ik hem leuk vind omdat ik dan -zeg maar- aandacht krijgt. Daarom is dit zo verwarrend voor me. Wat moet ik er nu toch mee. Het klinkt wat gek misschien, maar wat kan ik het beste doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Intussen is de vakantie al een poosje achter de rug... heb je nog contact met ‘hem’ gehad? Van wie ging dit uit? Eigenlijk heb ik alleen vragen aan je, want antwoorden die jíj geeft zijn bepalend voor hoe jij over de (jonge)man denkt. En antwoorden kun je alleen zélf geven!

Wil je zelf contact zoeken, als hij dat nog niet heeft gedaan? Is hij voor jou zover de moeite waard dat je hem beter wilt leren kennen? Of zeg je nu, na een poosje, ‘laat maar’...

Natuurlijk is het leuk om aandacht te krijgen. Dat hoort bij een relatie, toch? Maar het is niet alleen aandacht kríjgen, het gaat vooral om géven. Wat zou jij dus aan hèm willen geven van jou zelf? Ik bedoel: aandacht, interesse, tijd, enzovoort! Wat zou er gebeuren als hij jóú beter wil leren kennen? Kruip je dan in je schulp, of gá je ervoor?

Schrijf eens voor jezelf op wat je van een vriend zou willen en wat je van deze man zou kúnnen ontvangen. Met andere woorden, onderzoek bij jezelf wat je belangrijk vindt in geven en ontvangen. Ik denk, dat je hiermee vanzelf een stapje verder komt in het proces van liefde zoeken, liefde vinden.

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verliefdheid