Bemoeienis van de kerkenraad

drs. I. A. Kole / 6 reacties

Vraag

Aan een dominee van de Ger. Gem. Mag een kerkenraad zich bemoeien met jouw doordeweekse activiteiten? Als je op zondag in de kerk bent, je inzet voor de gemeente, een vereniging van eigen kerk bezoekt, maar bijvoorbeeld ook naar Jij daar!-avonden gaat. Mogen ze je dat laatste dan verbieden?

Antwoord

We behoren bij een kerkelijke gemeente, in dit geval de Gereformeerde Gemeente. In het gezin hebben je ouders je van alles ge/afgeleerd, zodat je bepaalde gewoonten leert en praktiseert. Dat geldt ook voor de school en de kerk. Je hebt trouw de psalmversjes geleerd en je gehouden aan de regels die in de school gelden, anders volgde er straf. Dat geldt idem voor de kerk, het huis van de Heere, de werkplaats van de Heilige geest: eerbied, stilzitten, meezingen, meebidden e.d. De huisgodsdienst zorgt dat je nadenkt en meepraat. Op zondag wordt er over de preek gepraat, samen gezongen, muziek gemaakt; het is een aparte dag om fijn samen te zijn en met andere dingen bezig te zijn dan de andere dagen.

Je neemt deel aan de vereniging, aan het zangkoor en als je van de basisschool afgaat dan ga je naar de catechisatie (soms al eerder na schooltijd); je hoort bij de kerk als dooplid; door het onderwijs in de leer van de kerk gebaseerd op de Bijbel en de belijdenissen die op de Bijbel gebaseerd zijn, raak je steeds meer thuis in de kerk.

De kerkenraad heeft als taak om het kerkelijk onderwijs te geven, zodat je de waarde van het dienen van de God van het verbond (denk aan je doop) ook leert en je ervaart dat het liefhebben van de Heere je echt gelukkig/zalig maakt. Voor dat dienen van de Heere, Die zich Zelf gegeven heeft tot de dood aan het kruis om de weg van de zaligheid te openen voor zondaren (dat zijn we allemaal), heeft de Heere zijn heilzame geboden gegeven, met de hoofdsom: God lief te hebben boven alles en je naaste als jezelf. Alles wat je doet moet tot eer van de Heere zijn. Ook als je oriënteert in je eigen gemeente (catechisatie, vereniging e.a.), zodat je je goed thuisvoelt als jongere in je eigen gemeente en ook als je naar regionale/landelijke bijeenkomsten gaat van onze kerk.

Daar kunnen ook bezoeken aan interkerkelijke Jij daar!-avonden bij zijn, of andere bezinnende bijeenkomsten die interkerkelijk zijn. De vraag is waarom ga je naar die avonden toe? Je hebt liefde tot je eigen kerk (dat is iets anders dan kerkisme), maar een bepaald onderwerp trekt je aan en je zoekt wat jongeren die mee willen, zodat je de bijeenkomst later ook kunt evalueren.

De zorg van de kerkenraad gaat ook over deze zaken: alles moet tot eer van de Heere zijn. Dus als er naar gevraagd wordt dan is het goed om te vertellen waarom je gegaan bent en wat het resultaat is: wat was positief, wat was minder en waarom? Voelde je dezelfde geestelijke sfeer als thuis en in de kerk en op school?

Nooit geheimzinnig doen, open en eerlijk erin staan. Je ouders, de leiding van de school en de kerk hebben zorg om je behoud. Daarom moet er altijd veel gebed zijn, zodat je bewaard wordt en je de Heere geen verdriet doet. Leidt ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de Boze!

In alles Gode bevolen.

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

gemeentejijdaarkerkenraad
6 reacties
plderoos
De vraag was of je dat verboden mag worden, een kerkordelijke vraag dus. En daar zie ik geen antwoord op. Misschien is dat er ook wel niet. Mijn persoonlijke mening is dat ouderlingen herders van de gemeente zijn. Ze kunnen je dus wel degelijk bepaalde zaken ernstig afraden. Meer ook niet trouwens. Maar het lijkt mij wel dat ze dan moeten uitleggen waarom.
waldboy
Als je beleden lid bent van een gemeente, kies je voor de statuten en huishoudelijke regelementen van die gemeente.
Maar je blijft natuurlijk vrije nederlander. Een kerkenraad akn je adviseren, maar je noioit iets vebieden.
Je wordt geen eigendom en ondergeschikte van een gemeente.
sydneylover
Dit is geen antwoord op de vraag..

Overigens ben ik het wel met dhr. Kole eens dat een open en eerlijke transparante houding voorop moet staan. Overigens is dat een wisselwerking tussen (doop)lid en kerkenraad. Waar vertrouwen ontbreekt is transparantie ver zoek.

@waldboy: ik ken een aantal gemeenten waarin de kerkenraad naar mijn mening veel te ver gaat in het opstellen van huishoudelijke reglementen. Verbod op de doop van een kind als de ouders TV of niet-gefilterd internet hebben, bijvoorbeeld. Ook is het verboden om belijdenis te doen als een dooplid ook lid is van de voetbalvereniging (maar de duivenclub mag dan weer wel). Gevolg: krampachtig, stiekem gedrag, of belijdenis doen in een andere gemeente, namelijk een paar kilometer verderop waar een gemeente van dezelfde denominatie deze regels niet hanteert.
waldboy
@sydneylover: dat krijg je dan.
Huishoudelijke regelementen mogen nooit verboden bevatten. Ze zijn niet bedoelt voor de leden persoonlijk, maar voor de gemeente in het algemeen. Ze mogen nooit regels bevatten,d ie de persoonlijke vrijheid cvan de leden aantast. De leden hebben dienen de keus om zich aan het regelement te houden. Zo niet, dan kunnen ze daarop aangesproken worden door de kerkenraad. Ze behoren dan zelfs de vrijheid te hebben om hun lidmaatschap op te zeggen.
zandkasteel
Volgens mij zijn reformatorische kerken in de tijd van de Reformatie, juist onder het juk van de RK kerk (met als zijn geboden en verboden) weggegaan. Men vond dat men zijn/haar leven voor God moest verantwoorden en niet voor de kerk. Helaas lijkt het erop dat in sommige kerken de dwang van bovenaf weer toe gaat nemen en de persoonlijke christelijke vrijheid soms ver te zoeken is. Als je (samen met vrienden) de Heere zoekt in bijbelstudie, contactavonden of op andere manieren, kan dat toch niet verkeerd zijn? Hoe mooi is het niet als broeders en zusters samenwonen in liefde (ook al kom je uit andere kerken). Een begin van de kerk van alle tijden en plaatsen.
MUS
Je moet naar iedere gelovige (ook kerkenraadsleden) luisteren indien ze je vermanen uit- en naar het woord... Het lijkt me met het gaan naar Jij daar avonden niet aan de orde dat ze je daarover vanuit de Schrift terechtwijzen. Ik zou het in dat geval omdraaien... zij zijn te vermanen!