Incestdader mag geen pleegouder worden

drs. J(oke) Ronner-Wattel | Geen reacties | 21-01-2019| 13:20

Vraag

Kun je pleegouder zijn voor een stel pleegkinderen als je in het verleden dader bent geweest van incest?


Antwoord

Als je dader bent geweest van incest en er is aangifte gedaan en je bent veroordeeld, krijg je geen verklaring omtrent gedrag (VOG) en deze verklaring is noodzakelijk om pleegouder te kunnen worden. 

Als je niet veroordeeld bent kun je een VOG krijgen, maar of je geaccepteerd wordt als pleegouder is de vraag: meestal niet. De veiligheid van kinderen gaat voor alles. Zou je zelf je kind geplaatst willen zien bij iemand die incest heeft gepleegd, ook al is dat misschien lang geleden en heeft de dader oprecht berouw getoond? 

Tot slot, is het goed voor jezelf? Zou je om kunnen gaan met een puber die problemen heeft met zijn eigen seksualiteit? Die jou misschien zelfs daarin uitdaagt? Het kan verstandig zijn dan voor jezelf de veilige kant te kiezen. 

Ik ben er bij het antwoorden van deze vraag vanuit gegaan dat je zelf dader bent en deze vraag stelt. Ik ken je persoonlijke situatie niet. Een heel enkele keer kan een instelling voor pleegzorg een beslissing nemen toch pleegkinderen te plaatsen. Daarover zou je in gesprek kunnen gaan met een pleegzorgwerker. 

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

pleegzorg

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
    26-06-1960
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
157 artikelen
drs. J(oke) Ronner-Wattel

Bijzonderheden:

Joke Ronner is GZ-Psycholoog


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Zovelen verloren bij de wederkomst

Op catechisatie werd gezegd dat je moet verlangen naar de wederkomst van Jezus en er ook voor moet bidden. Ik verlang er ook wel naar, maar ik ken heel veel ongelovigen, en als Jezus terugkomt zullen ...
2 reacties
21-01-2016

Nog nooit zaadlozing gehad

Ik ben nu bijna 17 en ik heb nog nooit een zaadlozing gehad. Hoe moet ik daarmee omgaan? Moet je gewoon wachten totdat het komt? Het is toch normaal voor een jongen dat dat rond je 14e levensjaar of m...
1 reactie
21-01-2013

Intensief geestelijk contact met vrouw

Mijn man is nog jong. Hij mag weten door genade een kind van God te zijn. Hij leefde altijd al ernstig, maar een jaar geleden is de Heere overgekomen en is hij ook voor het eerst aan het avondmaal geg...
17 reacties
21-01-2012
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag