Incestdader mag geen pleegouder worden

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Kun je pleegouder zijn voor een stel pleegkinderen als je in het verleden dader bent geweest van incest?

Antwoord

Als je dader bent geweest van incest en er is aangifte gedaan en je bent veroordeeld, krijg je geen verklaring omtrent gedrag (VOG) en deze verklaring is noodzakelijk om pleegouder te kunnen worden.

Als je niet veroordeeld bent kun je een VOG krijgen, maar of je geaccepteerd wordt als pleegouder is de vraag: meestal niet. De veiligheid van kinderen gaat voor alles. Zou je zelf je kind geplaatst willen zien bij iemand die incest heeft gepleegd, ook al is dat misschien lang geleden en heeft de dader oprecht berouw getoond?

Tot slot, is het goed voor jezelf? Zou je om kunnen gaan met een puber die problemen heeft met zijn eigen seksualiteit? Die jou misschien zelfs daarin uitdaagt? Het kan verstandig zijn dan voor jezelf de veilige kant te kiezen.

Ik ben er bij het antwoorden van deze vraag vanuit gegaan dat je zelf dader bent en deze vraag stelt. Ik ken je persoonlijke situatie niet. Een heel enkele keer kan een instelling voor pleegzorg een beslissing nemen toch pleegkinderen te plaatsen. Daarover zou je in gesprek kunnen gaan met een pleegzorgwerker.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

pleegzorg