Christelijke covers van Beckah Shae

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Ik luister vaak naar popmuziek maar ik kwam pas dit tegen:

Het is dus een meisje/vrouw die bekende popliedjes transformeert naar een christelijk liedje. Nu weet ik dat dit waarschijnlijk niet de stijl qua muziek is waar de meeste van jullie naar luisteren. Maar buiten dat, vraag ik aan jullie of jullie denken dat dit een goede manier is om dichterbij de jeugd te komen en dan bedoel ik dit wereldwijd, want in Nederland geloven mensen op een heel andere manier dan bijvoorbeeld in Amerika. Meestal werkt het niet -of averechts- om te zeggen tegen jongeren dat de meeste popmuziek fout is. Bovenstaande liedjes zijn dan misschien geen oplossing, maar ik moet zeggen dat ik het wel fijn vind om naar dit te luisteren.

Nu vraag ik niet wat jullie van de liedjes zelf vinden of gaan oordelen of het meisje dat dit zingt wel echt gelooft, maar wat jullie vinden van hoe ze bekende popliedjes verandert naar christelijke nummers met oprecht een goede tekst. Misschien moet je hiervoor ook wel de originele nummers kennen, dat weet ik niet, maar zou dit zondig zijn en waarom wel of waarom niet? Niet dat ik denk dat het zondig is, want ik vind het alleen maar mooi, maar ik ben niet bekeerd. Ik vraag me gewoon af hoe jullie en de Bijbel hier over denken.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Op zichzelf is het denk ik niet verkeerd een geschikte melodie van een lied opnieuw te gebruiken voor een christelijke lied. Er zijn verschillende voorbeelden te noemen uit het verleden waar dit op een goede manier is gebeurd. Dat betekent echter niet dat daarmee gelijk ook alle liedjes bruikbaar zijn. Ik hoor wel eens mensen zeggen dat je alle (pop)liedjes uit de wereld kan gebruiken want, zo zeggen ze dan, Luther gebruikte ook wel melodieën van wereldse liedjes. Dat is denk ik nogal kort door de bocht. Je moet bijvoorbeeld ook kijken naar het karakter van de muziek en wat voor associaties het oproept. Ik denk dat je sommige liedjes goed kunt hergebruiken maar andere beter niet.

Het is misschien goed even een paar stappen terug te gaan. Wat zijn kenmerken van een goed christelijk lied? Een goed christelijk lied zou moeten bijdragen aan de opbouw van de (geloofs)relatie van een mens tot God door de Heere Jezus (zie b.v. Kolossenzen 3:16). Van het allergrootste belang daarbij is dat de boodschap van het lied klopt met wat God ons te zeggen heeft. Want als dat een andere boodschap wordt en het meer iets wordt wat mensen graag willen horen, dan kan het wel fijn klinken maar heb je er uiteindelijk niets aan. Dan is het als een zelf verzonnen wegenkaart waarop allerlei wegen staan maar die niet kloppen met de werkelijkheid. Bij zo’n wegenkaart kan je misschien wegdromen, maar die kan je niet helpen de weg te vinden en je kan er zo maar mee verdwalen.

Paulus schrijft in 2 Timotheüs 4 dat er een tijd zal komen dat de mensen de gezonde leer niet meer zullen verdragen, maar mensen om zich heen zullen verzamelen die hun vertellen wat ze graag willen horen. Paulus zegt dat deze mensen niet wilen luisteren naar de waarheid (dat wat de werkelijkheid is) maar zich in plaats daarvan keren tot verzinsels (dat wat ze zelf graag willen maar wat niet de werkelijkheid is). We vinden hier ook al voorbeelden van in het Oude Testament, bij bijvoorbeeld opgetekend door de profeten Jesaja en Jeremia. Als zij het volk waarschuwen voor Gods op handen zijnde oordeel, dan zeggen ze tegen hen: “Vertel ons niet van die nare dingen, vertel ons fijne dingen!” (zie b.v. Jes 30:10 en Jer 23:38). En dan stoppen ze hun oren toe en luisteren ze niet meer naar wat God hen te zeggen heeft via Jesaja en Jeremia. In plaats daarvan keren ze zich tot andere mensen die hen wel vertellen wat ze wel graag willen horen. Want die zeggen: “Niets aan de hand, maak je geen zorgen, God is met ons, er zal niets met ons gebeuren!” Ze denken zelf niet dat ze daarmee God afwijzen, integendeel. Maar ze willen niet luisteren naar wat Hij werkelijk heeft gezegd. En daarmee wijzen ze God toch af. Nu gaat het er niet om om aan te wijzen wie zulke mensen zijn in onze tijd, het gaat er om dat we opletten dat we zelf dat spoor niet opgaan.

Daarmee kom ik bij je vraag of dit een goede manier is om dichterbij de jeugd te komen. Dat is een wat lastige vraag. Als je de bekende popliedjes vooral wil gebruiken om daarmee mensen te geven wat ze zelf graag willen, dan is het denk ik geen goede manier. Als we de jeugd (of ouderen) willen lokken of vasthouden door God of onze godsdienst proberen zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor hen, dan is het gevaar groot dat we een god naar eigen wensen gaan verzinnen, net zoals ik hierboven beschreef. Een (af)god zoals de mensen die graag zouden zien en een godsdienst waar ze zich prettig bij voelen. Daar is niemand werkelijk mee geholpen. Dan wordt zo iemand misschien wel religieus en vindt dat heel fijn, maar kent deze nog steeds de ware God niet.

Echter, mits er een goede inhoud is die spreekt over onze werkelijke situatie, dat we verloren liggen in zonde en schuld, maar dat God in Zijn ontfermende zondaarsliefde Zijn Zoon heeft gegeven voor ons, en dat Hij ons oproept tot bekering en geloof in de Heere Jezus en te wandelen in een nieuw leven met Hem, dan zie ik ook wel plaats voor dergelijke liedjes, in het bijzonder om mensen te bereiken die op een andere manier moeilijk te bereiken zijn.

Ik hoorde laatst een getuigenis van een meisje dat was opgegroeid in een omgeving waar sterk de nadruk lag op dat je jezelf aanvaardbaar moest maken voor God. Voor haar stond God op een haast onbereikbare afstand. Ze vergeleek zichzelf met het volk Israël dat onder aan de berg Horeb stond terwijl Mozes op de berg bij God was. Ze zag niet hoe ze zelf ooit ook zo bij God in de buurt zou kunnen komen. In gospelliedjes hoorde ze toen mensen zingen over een persoonlijke relatie met God. Dat was nieuw voor haar. Ze ging toen zelf de Bijbel lezen en ontdekte dat dit inderdaad mogelijk is door de Heere Jezus. Want de Heere Jezus heeft de wet vervuld en de schuld betaald. En door te vertrouwen op de Heere Jezus mogen we die relatie aangaan. Zo hadden deze liedjes dit meisje geholpen op dat spoor te komen, wat ze daarna meer precies ging invullen door de Bijbel te lezen en te proberen te begrijpen wat God te zeggen heeft. Zo kunnen verschillende liedjes mensen op een verschillende manier helpen, mits we centraal zetten wat God ons te zeggen heeft en niet wat we zelf denken of zouden willlen.

Ik hoop dat dit antwoord je helpt. Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

gospel