Bij mannen gelegen

Ds. W. Arkeraats / Geen reacties

Vraag

Ik lees in de Bijbel dat hij die bij mannen ligt niet in het Koninkrijk van God zal komen. Ik heb dit verschillende keren aan God verteld en gevraagd om vergeving van zonde. Is hier vergeving van mogelijk? In mijn familie heb ik het niet gemeld. Mijn vrouw zou zulks niet kunnen verwerken, maar ik zit er wel mee.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend,

Je tekent een aangrijpende persoonlijke situatie. Aangrijpend in twee opzichten: je concrete manier van leven en de relatie met je familie en je vrouw.

Graag wil ik proberen er iets over te schrijven, maar tegelijk geef ik aan dat een ‘gesprek’ met iemand die je als gesprekspartner niet persoonlijk kent eigenlijk een onmogelijk iets is.

Wat je eerste vraag betreft, moet ik mijn antwoord wat ‘algemeen’ houden. Inderdaad spreekt de Bijbel over de ‘onmogelijkheid in het Koninkrijk van God in te gaan’ bij bepaalde concrete zonden. Daarbij gaat het over een volharden in de zonde. De zonde die je noemt is op zichzelf niet onvergeeflijk. Dat geldt alleen van de zonde tegen de Heilige Geest, die we ook kunnen omschrijven als een totale verharding. Een beleden zonde wil de Heere vergeven, maar dan zal er geen volharden in de zonde kunnen zijn.

Dan de laatste woorden van je vraag betreffende je familie en je vrouw. “Zij zal het niet kunnen verwerken”, schrijf je. Dat is te begrijpen. Maar het verzwijgen (om haar te sparen) heeft een in wezen onmogelijke keerzijde: je leeft met een geheim, wat in strijd is met de diepe betekenis van het huwelijk.

Hoe je met dit diepingrijpende probleem moet omgaan, zal van heel persoonlijke omstandigheden afhangen. Daarom adviseer ik je -hoe moeilijk dit ook kan zijn- op dit punt hulp te zoeken bij een vertrouwenspersoon die jullie concrete situatie kent. Dat kan je predikant zijn, maar ook iemand in de sfeer van de psychologische hulpverlening. Op afstand kan ik daar geen uitspraken over doen: ik zou je adviezen kunnen geven die niet aansluiten bij je persoonlijke omstandigheden, ook binnen je huwelijk (en je gezin?).

Van harte wil je veel wijsheid en kracht toewensen.

Ds. W. Arkeraats

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hardinxveld Giessendam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

geaardheid