TV-programma's, games en popmuziek

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

1) In reformatorische gezinnen worden heel wat programma’s online teruggekeken. Nu is de vraag: hoe moeten we aankijken tegen het kijken van een programma als Heel Holland Bakt? Er wordt niet in gevloekt, er zit geen geweld in, etc. Daarnaast is het een deel informatief en een deel ‘vermaak’. Maar er zijn natuurlijk meer dingen in het leven die voor vermaak zorgen en op zich niet verkeerd zijn.

2) Mijn zoon speelt het spel Clash of Clans. Naar ons idee is dit een niet-christelijk spel met occulte achtergrond. Volgens hem is dit een leerzaam spel wat je best mag spelen, waar geen kwaad achter zit. Kunt u er iets van zeggen?

3) Ik luister popmuziek en sommige mensen zeggen dat dat niet mag. Ik vind dat wel, zolang de teksten normaal zijn. Zoals van Meghan Trainor. Mag dit?

Antwoord

Beste vraagstellers,

We kunnen/willen in deze vragenrubriek niet alle tv-programma's, games en muziek(groepen) die er bestaan apart behandelen. In het archief staan tientallen artikelen waar je meer informatie uit kunt halen en op basis waarvan je zelf je standpunt kunt bepalen.

1) Alle artikelen met de tag 'TV' vind je hier.

2) Alle artikelen met de tag 'Games' vind je hier. Zie ook de Wikipedia-pagina over Clash of clans. Wat betreft dit spel is een relatie met occulte fenomenen vrij duidelijk: duistere spreuken, skeletten, heksen, tovenaars enz.

3) Alle artikelen met de tag 'Popmuziek' vind je hier. Onze deskundige op het gebied van popmuziek Gerard Slurink, die in het verleden onder andere zelf popconcerten organiseerde, geeft in zijn antwoorden heldere richtlijnen waar je op moet letten.

Bijvoorbeeld:
www.refoweb.nl/vragenrubriek/18759/middenweg-in-popmuziek
www.refoweb.nl/vragenrubriek/24930/wat-er-mis-is-met-popmuziek

1 reactie
RSTHG21
Wat de duivel ten dele is gelukt met de radio en tv is hem wel gelukt met het internet enz.. Wat is in veel gezinnen nog het verschil met 'de wereld' en de refo? Zij kijken op de tv wij op een computer/smartphone. Dan wordt er misschien wel gezegd 'ik ben de baas over de knoppen', nou dan heb je een beter hart dan de mijne. Waarom wordt er niet meer aandacht besteed aan de grote gevaren van internet, films, series, games enz.? Of hebben we alles toch al een beetje geaccepteerd?