Stekelige opmerkingen van docenten

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik zit al bijna twee jaar op een reformatorische school waar ik het erg naar mijn zin heb. De leerlingen zijn aardig en het onderwijs is uitstekend, ook de docenten zijn erg aardig, al hebben enkele docenten deze vraag bij mij doen ontstaan. Sommige docenten hebben er namelijk een handje van om stekelige opmerkingen te maken. Bijvoorbeeld: “Het ligt aan je intelligentie dat je een vraag niet begrijpt”, of dat je beter naar de havo kunt gaan omdat je iets zegt in de les. Anderen kunnen er altijd wel om lachen, ik zit er echter mee, aangezien ik er bijzonder gevoelig voor ben.

Ik heb een verleden van suïcidale gedachten en daadwerkelijke zelfmoordpogingen en zo emotioneel stabiel ben ik nou ook weer niet. De docenten zouden hier van moeten weten, maar het lijkt wel alsof sommigen het vertikken om er rekening mee te houden. Als ik de volgende keer niet in de les verschijn omdat ik het niet aan durf, zijn ze echter verontwaardigd. Waardoor ik mij nog slechter voel. Een vriendin van mij zegt dat zulke opmerkingen van docenten gezien zouden moeten worden als mentale mishandeling. Zo ver wil ik niet gaan, maar vervelend is het wel.

Het gevolg van dit soort opmerkingen -en docenten die erg uit hun slof schieten- is namelijk dat ik niet meer naar hun les durf. Dit heb ik aangegeven bij de mentor en daarom is er nu de regeling dat wanneer ik mij niet sterk genoeg voel om naar zo’n les te gaan ik niet hoef. Helaas voel ik mezelf steeds minder goed in lessen bij die bepaalde docenten, waardoor ik bijna niet meer kom en ik dus erg veel mis. Aan m’n cijfers ligt het niet, want ik sta overal voldoende voor. Maar het voelt zo vervelend, dat ik er graag aan zou willen werken. Heeft u tips voor mij over hoe ik om kan gaan met deze situaties? Misschien dat ik me dan minder aan ga trekken van deze stomme opmerkingen.

Antwoord

Beste...,

Mijn uitgangspunt is dat docenten er zijn om van (grote) betekenis te zijn voor hun leerlingen. Niet alleen wat betreft de kennisoverdracht die zij mogen doen, maar vooral ook om levenswijsheid over te dragen en op een goede manier van hun leerlingen te houden, zodat zij het hart van hun leermeesters horen kloppen en hun liefde voor God proeven.

Als ik je mail zo lees, lukt dat niet bij iedereen even goed. Heel goed dat je bij je mentor heb aangekaart wat je dwarszit, maar dat heeft nog niet geleid tot het gewenste doel. Dat kan er mee te maken hebben dat je mentor niet in een gezags-relatie staat ten opzichte van de docenten die jou kleineren en/of stekelige opmerkingen maken die jou zo doen terugschrikken, dat je de lessen niet meer bijwoont. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Daarom stel ik het volgende voor:

1. Schrijf een respectvolle mail/brief naar de betreffende docenten waarin je uitlegt wat jou raakt, waar je van terug schrikt, wat jou weerhoudt om in de lessen te komen e.d. Schrijf ook om waarom jij heel graag wel naar de lessen wilt en dat je juist een heel erg lerende houding hebt. Wegblijven past niet bij je. Geef een cc/afschrift van de brief aan je mentor, zodat de docenten ook weten dat meer mensen in de school hiervan weten.

2. Als bovenstaande niet helpt, komt nu de volgende stap. Als het goed is heeft elke school ook een vertrouwenspersoon. Daar kun je terecht met klachten over intimidatie en het gedrag van sommige docenten heeft hier wel wat van weg. Dus maak een afspraak met de vertrouwenspersoon en kijk wat deze voor jou kan doen. Als dit helaas (ook) niet werkt volgt stap 3.

3. Schrijf een bericht naar de directie van de school (met een cc/afschrift naar de docent over wie je schrijft). Leg uit dat je heel graag de lessen bijwoont maar dat docent x daarin heel belemmerend is voor je en waarom dat zo is.

Het kan haast niet anders dat er na het doorlopen van deze stappen (en ik hoop voor jou dat stap 1 voldoende zal zijn) er een passende oplossing komt. Dat wens ik je van harte toe!

Zorg dat je in alles, open, eerlijk, integer, transparant en respectvol opereert. Daarmee heb je meestal de helft al gewonnen!

Alle goeds gewenst en vele inspirerende lessen!

Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

leraar