Onderzoek naar bevindelijk gereformeerden

Mr. P. M. (Pieter) Oskam / 1 reactie

Vraag

Ik ben bezig met een onderzoek naar bevindelijk gereformeerden. Hierbij is mijn vraag: waarom zijn de bevindelijk gereformeerden niet meegegaan met de modernisering van de maatschappij? Ik zou graag voor mijn uitwerking hiervan willen weten waarom een groot deel van deze gelovigen zich nog afzet tegen de vele ontwikkelingen en of dit zo streng is als op internet wordt beweerd. Wordt er bijvoorbeeld door de bevindelijk gereformeerden écht geen internet gebruikt en vaccineren ze niet? Hopelijk kunnen jullie mij helpen inzicht te krijgen in wat de beweegreden zijn van deze groep en in hoe verre ze zich aan regels houden. Ook zou ik wat meer kennis willen over wat hun belangrijkste bron is: bijv. de Bijbel?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Leuk dat je je verdiept in de groep “bevindelijk gereformeerden.” Uit je vraag zou je bijna denken dat deze groep helemaal niet is meegekomen met de ontwikkeling in onze samenleving. Ik weet niet of iedereen die zich tot deze groep rekent zich in die constatering zal herkennen. Ik kan me voorstellen dat als je niet zo thuis bent in de wereld van de kerk het allemaal niet zo eenvoudig lijkt en eigenlijk is het ook gewoon ingewikkeld. De moeite waard om het te onderzoeken dus.

Dat je je vraag stelt op een website waar veel bevindelijk gereformeerden elkaar ontmoeten is wellicht al een eerste ontdekking in je zoektocht. Je kan in de zoekfunctie op de website over heel veel verschillende onderwerpen vragen en reacties vinden. Als je er voor gaat zitten en verschillende antwoorden leest zal je vast al veel informatie vinden over veel van je vragen.

Meer achtergrondinformatie over bevindelijk gereformeerden kan je bijvoorbeeld ook vinden op wikipedia, in de christelijke encyclopedie op www.protestant.nu of www.digibron.nl, een database met onvoorstelbaar veel artikelen uit christelijke kranten, tijdschriften en kerkbladen.

En ja, de Bijbel is de belangrijkste bron voor bevindelijk gereformeerden. Dat komt omdat christenen de Bijbel als het Woord van God erkennen. Op deze site kan je daar ook verschillende vragen en reacties over vinden. Ik wil je aanraden om de Bijbel vooral ook zelf eens te lezen, de complete tekst van de Bijbel is op verschillende plekken online te vinden, zoals bijvoorbeeld op: www.statenvertaling.nu. Aan het einde van het jaar zou je in een van de evangeliën zoals in het boek Lukas bijvoorbeeld het kerstverhaal van de geboorte van Jezus kunnen lezen. Nog belangrijker dan de Bijbel als het Woord van God is de persoon van Jezus, Gods Zoon. Als je in het tweede hoofdstuk van Lukas leest kom je bijvoorbeeld een oude man tegen met de naam Simeon. Als hij het kleine kindje Jezus ziet zegt hij onder andere: “Mijn ogen hebben Uw  zaligheid gezien, die U bereid hebt voor de ogen van alle volken, een licht om de heidenen te verlichten en om Uw volk Israël te verheerlijken.” Ten diepste gaat het in het christelijk geloof steeds om deze Jezus.

Als je in je zoektocht na het lezen van meer informatie ergens niet meer uitkomt, stel gerust een vervolgvraag. Succes!

Met vriendelijke groet,
Pieter Oskam

Lees ook: alle artikelen over 'vaccinatie' en 'internet'

Lees meer artikelen over:

christendomchristenen
1 reactie
Jaleco
Beste vragensteller, interessant onderzoek doe je. Ik ben er wel benieuwd naar en zou je er ook wel bij willen helpen. Als je dat op prijs stelt, mail dan even naar anitajansen2010@live.nl.