(On)zin van de collecte

Ds. A. van Vuuren / 6 reacties

Vraag

Wat is de zin van collectebonnen- of munten? Omdat we tegenwoordig steeds minder contant geld gebruiken en op zak hebben is het makkelijker om per bank geld over te maken naar de gemeente. Maar waarom gebeurt dit door munten of bonnen te kopen, om die vervolgens tijdens de eredienst in de collectezak te stoppen? Zijn we zo wantrouwend jegens elkaar dat we door stukjes papier of plastic -zonder intrinsieke en nominale waarde- in een collectezak te werpen kunnen laten zien dat we geld aan de kerk geven? Anders denken mensen immers denken als je niks in de zak doet, dat je niks geeft? Terwijl je misschien wel heel veel geld geeft op een manier waarvan niemand iets merkt? Zijn mensen zo bang voor roddels en spot als anderen niet direct kunnen zien dat ze geld aan de kerk geven?

Antwoord

Het gaat natuurlijk niet om een vrome show. Reeds het feit dat we geen open schaalcollecten hebben geeft aan dat het er niet om gaat om door de mensen gezien te worden. Dat was de bedoeling van de Farizeeën, zegt de Heere Jezus. Hij leert ons als het gaat om het geven: laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet  (Mattheus 6:1-4). Sommigen namen dit in het verleden heel letterlijk en deden tijdens de dienst zonder te kijken een greep in de portefeuille met  bankbiljetten.

Niemand kan trouwens zien hoeveel er in die collectezak gaat. Alleen de Heere weet hoe veel we geven voor de kerk en de naaste. Natuurlijk kunnen we vandaag de dag ons geld op een makkelijkere en snellere manier geven.  Maar waar het om gaat bij het collecteren: het is een liturgische en symbolische handeling.  Het is een wezenlijk onderdeel van de eredienst. Zoals men bijvoorbeeld in de eerste christengemeente gaven meebracht voor de armen. Zoals we in de dienst in lied en gebed onze dankbaarheid uiten voor wat God ons schonk, zo doen we dat ook via de collecte.

En natuurlijk in lang niet alle gevallen is het geven een in de collectezak een oprechte zaak van het hart. Maar we mogen en hoeven niet over anderen te oordelen. Een predikant zei eens bij de aankondiging van de collecte: Geef gul, maar doe eerst uzelf in de collectezak. Zoals bij de collecte voor de arme gemeente van Jeruzalem. Paulus zegt er van: Zij gaven zichzelf eerst aan de Heere en daarna aan ons,  2. Korinthe 8:5. Zie ook wat de collecte betreft 2 Korinthe 9. God heeft de blijmoedige gever lief, mag ik daar mee afsluiten?

Hartelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

Lees meer artikelen over:

collecte
6 reacties
tiswat
Eigenlijk doe ik niets meer in de collectezak.
We maken elke maand automatisch de bedragen over.
Een dag nadat mijn salaris is gestort wordt automatisch alles overgemaakt.
Ook andere goede doelen trouwens.
Hier ben ik aan begonnen omdat ik vroeger aan het einde van de maand nogal eens wat minder in de collectezak deed. En nu weet ik zeker dat ik ruim mijn tienden geef, maar dat is een andere discussie.

Aan het einde van het jaar kan je het opgeven als giften voor de belasting.
Wat mooi is is dat we in vertrouwen meer zijn gaan geven en we zijn nog nooit iets te kort gekomen. En daar mogen we de Heere weer voor danken.

Ben laatst ergens geweest waar men de telefoon langs een collectezak haalde.
Die werkte met een givt app. Ook weer even aan wennen, wel handig als je te weinig bij je hebt of je je portemonnee bent vergeten.
Prisma23
Inderdaad veel liturgisch onbegrip bij de vraagsteller en de reactie van tiswat.
Zoals ds. van Vuuren zo mooi zegt "Maar waar het om gaat bij het collecteren: het is een liturgische en symbolische handeling. Het is een wezenlijk onderdeel van de eredienst. " . Een praktisch voordeel van bonnen/munten is ook dat je ze altijd bij je kan hebben omdat je ze nergens anders dan in de kerk kan uitgeven. Ook heb je een bewijs dat je de bonnen/munten hebt gekocht, dat is weer handig bij de belastingaangifte.
Er is een trend naar digitaal collecteren. Je telefoon of je bankpas heb je zeker altijd bij je. Maar ook daar zie je dat alle concepten er van uitgaan dat je zichtbaar collecteert tijdens de eredienst.
Lecram
Ik bezoek weleens een gemeente waar ze met de beamer het IBAN nr projecteren, maar ook machtigingskaarten uitdelen én met een emmer rondgaan. Zo kan iedereen geven hoe en hoeveel hij op zijn hart krijg. Ik pak dan gewoon mijn bank app en stort een bedrag. Werkt prima.
Race406
Zoals ik eens ergens las (of het waar gebeurd is weet ik niet, maar leuk is hij wel): De predikant stond op de kansel (buiten was het ruim 30 graden, en binnen niet veel koeler) en zei voordat hij aan de preek begon: "Lieve mensen, we gaan nu eerst collecteren. Daarna zingen we wat, terwijl de diakenen het geld tellen. Afhankelijk van de opbrengst van de collecte bepaal ik de lengte van de preek. Hoe hoger de opbrengst, hoe korter de preek...."
Ik geloof dat de collecte veel heeft opgebracht... :-)
coby6
Het is wel lastig, want ik heb zelden meer los geld en moet het expres gaan pinnen en dat niet vergeten, maar ze kunnen moeilijk zo'n apparaatje door gaan geven.
Prisma23
Coby

Digitale collectezakken bestaan al!

https://www.tagesspiegel.de/berlin/gottesdienste-in-berlin-evangelische-kirche-fuehrt-digitale-kollekte-ein/22768248.html