Is er ook meer "uitleg" over Psalm 32, 51 en spreuken 28 vers 13? (...)

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Is er ook meer "uitleg" over Psalm 32, 51 en spreuken 28 vers 13? In welk licht kan ik deze hoofdstukken lezen. Moet je het opvatten dat het daar over bekering gaat? Zijn er boeken die dit beschrijven? Hopelijk kunt u mijn vraag beantwoorden.

Antwoord

In welk licht moeten wij deze gedeelten uit de Bijbel lezen? Zoals je zelf al aangeeft in je vraag: de bekering. Hoofdthema is dat wie zijn overtredingen bedekt zal niet voorspoedig zijn en wie ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen. Dat betreft de eerste bekering, maar ook daarna, de dagelijkse bekering waar het met name over gaat in de Psalmen 32 en 51.

Voor verdere uitleg van deze gedeelten kun je Bijbelverklaringen raadplegen: bijvoorbeeld Matthew Henry, of J. Calvijn. Van Luther is een prachtige verklaring over Psalm 51 in het Nederlands vertaald en zeer de moeite waard om te lezen. Over de bekering zijn er tal van boeken geschreven. Bijvoorbeeld van Thomas Boston over “Berouw, de weg terug naar God.”

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

boeken