Tucht

Redactie Refoweb / 14 reacties

Vraag

Aan een Ger. Gem.-dominee of kerkenraadslid. Als iemand in je gemeente belijdenis heeft gedaan en zijn kinderen gedoopt, zijn vrouw deelneemt aan het Heilig avondmaal, maar hijzelf een baan heeft waarbij hij moet werken op zondag (niet binnen de bekende beroepen die op zondag wel geoorloofd zijn), moet daar niet volgens de kerkorde de tucht op worden toegepast? Heel de gemeente inclusief de kerkenraad weet dit, maar er wordt niks aan gedaan. Hoe kan dit? Juist binnen de Ger. Gem. is de zondagsheiliging een groot goed heb ik altijd begrepen.

Antwoord

Ons ontbreken alle gegevens om hier een zinnig antwoord op te kunnen geven. Om welk beroep gaat het? Wat zijn de overwegingen van deze man om op zondag te werken? Zijn die bij de kerkenraad bekend? Zijn deze zaken tijdens het huisbezoek ter sprake gebracht? Is er misschien al sprake van stille censuur? Enzovoort. Kortom, hier kunnen we weinig mee.

14 reacties
katlheen
Of vraag het de broeder in kwestie zelf eens? Wellicht dat je dan vrij snel een helder antwoord hebt. Wellicht heeft de broeder in kwestie weinig keus inzake zondagsarbeid? (ja, je baan opzeggen)
Naturel
Sorry maar wat wil je voor antwoord , en wat wil je mét het antwoord
Ik zou zeggen spreek desbetreffende persoon/vrouw er op aan of stap naar je kerkenraad.
Zijn er geen andere dingen waar we ons mee bezig kunnen/moeten houden
Veendam
De vraagstelling lijkt er op dat ze een veroordeling willen hebben over dat deze broeder niet onder de tucht zou komen en dat ze met de argumenten die dan zouden worden aangedragen als munitie willen gebruiken tegen die persoon maar dat is geen Lichaam van Christus zijn.

Nu heb ik persoonlijk niets tegen werken op zondag, als dat zo uitkomt, maar ik zou er liever niet voor kiezen omdat ik dan liever ergens anders aktief aanwezig ben, maar ik kan me er iets bij indenken dat deze broeder wellicht niet anders kan dan werken en dan ook soms op de zondag of geen werk.

Als het die persoon echt aan het hart gaat dat er gewerkt moet worden door deze broeder op de zondag zou de persoon in kwestie beter kunnen nagaan of er in zijn vrienden of bekenden kring of werkkring wellicht ander werk te vinden is voor deze broeder en dat aan hem laten aanbieden.

Veroordelen is de weg van de zwakste weerstand, en er zou beter constructief meegedacht en meegeholpen kunnen worden maar dan altijd in samenspraak met de betreffende broeder.
Lekkerbek
Handel Bijbels, ga naar de persoon zelf en vraag wat voor werk hij doet. Als je denkt dat dit geen noodzakelijk werk is bepraat dit dan met de persoon in kwestie. Als hij hier niet mee eens is ga dan nog eens terug en neem een ander gemeentelid mee. Bepraat het dan nog eens en bid voor de persoon. Pas daarna benader je een kerkenraadslid (die misschien allang met gesprekken bezig zijn waar de vraagsteller niet vanaf weet).
Maar vooral: ga er niet bovenstaan maar sta naast de persoon. We hebben allemaal fouten en gebreken, de makkelijkste weg is naar de ander te wijzen.
dkw
Er zijn vele beroepen waar op zondag gewerkt kan worden.
Echt niet alleen in de zorg of bij de politie.

Denk bijvoorbeeld aan de ICT. Stel dat er een grote ICT storing is bij een bedrijf als KPN, of Yarden uitvaartzorg, of Sligro voor het bevoorraden van supermarkten, dat kan enorme gevolgen hebben en kan ook levens in gevaar brengen.

Of storingsmonteur van CV installaties, of monteur van het riool, er zijn zoveel beroepen waar op zondag gewerkt kan/moet worden, of waar het op z'n minst discutabel is.

De huidige economie is afhankelijk van zoveel verschillende systemen die 24x7 door moeten draaien wat anders enorme gevolgen kan hebben, dat het helaas noodzakelijk is dat er veel werkzaamheden op zondag ook doorgaan.
Lecram
Vreemde vraag. Wat in mij opkomt is: waar bemoei je je mee? Ben jij verantwoordelijk voor het gedrag van anderen? Is er op jou niets aan te merken? En dan anoniem via deze website zo'n vraag stellen.
Praat met de betrokkenen en respecteer hun uitleg. De één acht de ene dag boven de andere, de ander acht ze allemaal gelijk. Laat je meetlat dan maar gewoon thuis.
Jesaja40
De Eeuwige geeft de mensen talenten die zij kunnen of moeten inzetten voor de naaste. Mijn insteek is: gelden die talenten alleen maar voor de werkbare dagen? Of mag en moet ik mijn talenten die ik heb ontvangen eerst langs de kerkelijke meetlat gelegd worden.

Ik vind het erg goedkoop om dan maar te zeggen: zeg je baan of je werk op. Wat zou de Eeuwige met ons voor hebben dat Hij ons iets speciaals heeft gegeven? Wie zijn wij dan om te zeggen: nee bedankt, want het kan niet door de beugel van wie dan ook.

coby6
Doch dat niemand van u lijde als een doodslager, of dief, of kwaaddoener, of als een, die zich met eens anders doen bemoeit;
Johangroen
De vraagsteller vraagt zich iets af, de gergem loopt voorop om anderen te veroordelen maar als je zoals de vrager stelt merkt dat er iets gebeurt waar men anderen om zou veroordelen mag men zich toch afvragen of een kerkenraad hier niet aan moet doen? Niet denkend van eat ben ik goed maar vanuit de gergem gedachte!!

Nu lees ik dat men vrij makkelijk denkt over zondags werken ICT of bevoorraden winkels, hier wil men als Christen toch niet aan meewerken, of je nu de zondag of sabbat houd of welke dag ook, God heeft een rustdag geboden om die dag volledig aan Hem te besteden!! Je kunt niet de wereld en God dienen als je gelovig bent tenminste niet als je Christus als je Borg mag kennen. Verkoop alles wat u hebt en volg
Samanthi
@johan groen
Waarom vragen ze het de persoon in kwestie niet? Waarom via een vragenrubriek? Als je zo erg mee zit?
God heeft de sabbath geboden, sie houden we geen van allen, wij komen samen op de dag des Heeren.
Dit is echt anders dan het sabbaht gebod.
Hier worden er wel oordelen uitgesproken.
Er wordt niets aan gedaan zegt de persoon, wat doet ze zelf als ze het zo erg vindt?
Johangroen
Geen idee samanthi, alleen lees ik hier ook veel veroordelingen dat is hetzelfde als vraagsteller doet.
Samanthi
@veroordeling? Costatering en vragen.
leene
Wat heeft het er nu mee te maken dat zijn vrouw aan het avondmaal gaat. Als zijn vrouw niet aan het avondmaal gaat moet deze man dan niet een tuchtmaatregel krijgen en gaat ze wel dan wel een tucht maatregel??
Zo lijkt de vraag er al helemaal op om iemand te oordelen en niet om iemand liefdevol voor een ( mogelijk ) verkeerd pad te willen behoeden.
pietermans
(niet binnen de bekende beroepen die op zondag wel geoorloofd zijn)

Dit... Het maakt me triest. Jezus, onze Heiland, plukte ook aren, genas zieken tegen de verzonnen regeltjes van de Farizeeën, herhaalt de geschiedenis zich?
Vragen we ook aan die persoon die zondag hard werkt voor zijn gezin of hij blij is met onze Heer en zo ja, zijn we dan ook blij voor hem?