Stoppen met zelfbevrediging

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan mevrouw Rots. Er is op deze website al veel geschreven over zelfbevrediging. Toch kom ik er niet uit. Ik voel voor mezelf dat het fout is (ik weet dat er ook mensen zijn die het niet fout vinden, maar dat helpt me niet verder) en wil er mee stoppen. Ik denk dat ik kan zeggen niet verslaafd te zijn. Er zijn perioden dat ik het helemaal niet doe.

Maar soms kan ik de verleiding toch niet weerstaan. Vooral als ik mezelf niet zo fijn voel (ik heb op dit moment last van psychosomatische klachten door stress en ben hiervoor in behandeling) en in de tijd dat mijn hormonen opspelen (zo ongeveer vanaf de eisprong tot de menstruatie) is het extra lastig. Omdat ik in uw vragen altijd de nuchtere manier van denken zo waardeer, wil ik u vragen of u advies voor me hebt. Concrete tips, om te stoppen met zelfbevrediging, hoe ik mezelf hiervoor kan beschermen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je wilt een nuchter antwoord. Je wilt het niet doen, die zelfbevrediging, maar doet het toch: dat schiet niet op, hè? Stoppen dus. Gewoonweg stoppen! Makkelijk gezegd, nietwaar. Nu nog dóén!

Je schrijft dat je de verleiding niet kunt weerstaan in periodes dat je je ‘minder fijn’ voelt. Welnu, dat is een handvat: zoek in die periodes áfleiding. Als je je bewust bent van de momenten is dat de sleutel tot gedragverandering. Ga sporten, wandelen, fietsen, een vriendin opzoeken, koekjes bakken... of nog iets heel anders. En beloon jezelf met een schouderklopje als je inderdaad de verleiding hebt weerstaan.

Je bent in behandeling, schrijf je, voor stressgerelateerde klachten. Bespreek dan ook eens hoe een en ander voor jou eveneens lichámelijke ‘klachten’ (= onweerstaanbare verleiding) geeft. Misschien een beetje lastig om te verwoorden, maar gelukkig lukte het wel om je verhaal op te schrijven! Neem jouw vraag aan mij en dit antwoord mee naar de eerstvolgende sessie...

Succes gewenst!
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging