Worstelen met zelfbeeld en gewicht

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Al een lange tijd worstel ik met mijn zelfbeeld en gewicht. Sinds ik Jezus heb mogen leren kennen, mag ik ziende op Hem door het leven gaan. Maar telkens als ik in de spiegel kijk, komen de negatieve gedachten in mijn hoofd en hoe vaak ik ook al heb gebeden, gesmeekt, het wil maar niet overgaan. Problemen met eten lijken mijn leven te overheersen en de stem van God lijkt daardoor op de achtergrond te komen. Ik weet niet hoe ik hiermee om moet gaan. Misschien is deze vragenrubriek niet hiervoor bedoeld, maar ik vraag me oprecht af of hoe andere meiden/vrouwen hier mee omgaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Negatieve gedachten over jezelf als je in de spiegel kijkt. Nee, die gaan niet vanzelf over. Je kunt je ‘suf’ bidden, maar als je niet ook jezelf áánpakt gebeurt er niets. Bidden is geen tovermiddel, als ik het zo mag zeggen. Ga met je negatieve gedachten aan de slag en bid om kracht om gedragsverandering vól te houden! Hoe kun je nu veranderen? Niet zo moeilijk, hoor! Schrijf op een groot papier, dat je ophangt boven of naast de spiegel (of schrijf op de spiegel zelf): “IK BEN EEN KIND VAN GOD. HIJ HEEFT MIJ LIEF ZOALS IK BEN.” God heeft jou immers Zelf gemaakt? Als je die woorden ziet staan en je zegt ze ook nog eens hardop tegen jezelf, raakt niet de stem van God naar de achtergrond maar verdwijnen je éigen gedachten! Probeer maar. En als je minder negatief naar je spiegelbeeld leert kijken, veranderen je gevoelens ook.

Problemen met je eetgedrag pak je ook op die manier aan: bidden én werken... een diëtiste kan je daar heel goed bij helpen. Ga naar je huisarts en vraag een verwijsbrief: dat is de eerste stap!

Het is interessant om te horen hoe andere meisjes/vrouwen omgaan met eten-gewicht-zelfbeeld. Zeker. Maar zou dat jóú helpen als je niet zèlf stappen gaat ondernemen?

Ik wens je alle goeds toe, laat nog maar eens van je horen!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

dieeteetstoornisovergewichtzelfbeeld
1 reactie
Naturel
Hoi lief meisje
Herkenbaar hoor je verhaal
Ik heb zelf veel gehad aan gesprekken met een psycholoog en later heb ik in groepsverband een cursus "verbeter je zelfbeeld " gevolgd.
De negatieve gedachten, het kritische stemmetje , de dwang van het niet eten , etc etc het is allemaal een stuk beter te handelen nu
Dus naar je huisarts, ook al vind je dat misschien eng. Hij of zij kan je doorverwijzen naar specifieke hulp
Je bent het waard !!!