Ongelukkig naar de kerk

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Ik voel me niet thuis in onze gemeente. Voor mijn huwelijk heb ik in de stad gewoond en daar ging ik naar de Ger. Gem. Daar stond geen vaste dominee. Ik vond het een fijne, ruime en eenvoudige gemeente en de dominees lagen mij ook goed. Na mijn huwelijk ben ik naar een dorp op het platteland verhuisd en ben ik gaan kerken bij de HHK. De Ger. Gem. hier is namelijk heel anders dan in de grote steden. Ze hebben erg strakke regels en de kerkenraad denkt heel zwart-wit. Mijn man komt uit de HHK dus ben ik automatisch met hem mee gegaan.

Maar hier voel ik me totaal niet thuis. Het is een moderne gemeente en ik krijg geen voeding uit de preken van onze predikant. Ik weet niet wat ik moet doen en ik word hier heel verdrietig van. In een ander dorp vlakbij mij is ook een HHK en die vind ik best fijn. Alleen weet ik niet of we daar lid mogen worden omdat we daar niet wonen. Ook vindt mijn schoonfamilie onze gemeente wel fijn en ik denk dat het niet in goede aarde zal vallen als we overstappen. Zoveel vragen en strijd. Ik weet niet meer wat ik moet doen en mijn man vindt het ook lastig. Ben ik te kritisch? Ik wil niemand kwetsen, maar ook niet jaren ongelukkig naar de kerk gaan.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Uw vraag lezend zou mijn kernvraag aan u zijn: welke voeding ontving u in de preken in de gemeente van de Gereformeerde Gemeente, waar u uit komt? En de tweede vraag is: wat mist u precies in de preken die u nu hoort? Wanneer u dit voor uzelf helder hebt, kunt u dit toetsen aan de Bijbel.

Ik zet hier bewust bij in, om het boven het niveau van gevoel uit te tillen. U spreekt namelijk over fijn, thuis voelen en ongelukkig zijn. U spreekt ook over modern. Wanneer u deze dingen uit de Bijbel kunt afleiden, dan is het belangrijk om daarover met de kerkenraad en de predikant in kwestie te spreken. Ook is het belangrijk met uw man en schoonfamilie te spreken over dat wat hen wel aanspreekt.

U zegt: ben ik te kritisch? Wanneer u een onderscheid maakt op punten waar de Bijbel ook onderscheid maakt, bent u niet te kritisch en kan dat ook eerlijk besproken worden. De gemeente behoort een plaats te zijn waar wet en evangelie, zonde en genade, blijvend zondaar zijn en dagelijkse bekering/vernieuwing van het leven een plaats hebben. Dat moet een plaats zijn waar bijzaken geen hoofdzaken moeten worden, maar waar hoofdzaken niet tot bijzaak verklaard moeten worden.

Wanneer u voor Gods aangezicht kunt zeggen dat u Bijbelse voeding mist, is het zaak daarover met de predikant te spreken (zoals ik aangaf) en wanneer hij met de kerkenraad hierop niet aanspreekbaar is, dan wordt uw gevoel veroorzaakt uit een gemis van Bijbelse noties.

Dan kan de overweging komen om een andere gemeente te zoeken, niet omdat ik mij daar beter thuis voel, maar omdat de ziel daar gevoed wordt met het evenwicht van Gods eigen Woord.

Dit zijn zo wat handreikingen op grond van uw vraag. Doe geen ding zonder gebed en toets alles aan de Schrift, dan kun je niet verdwalen.

Sterkte en wijsheid,
Ds. M. W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

kerkkeuze