Homo en verslaafd aan porno

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Ik ben homo en verslaafd aan porno. Erger kan het bijna niet. Ik weet niet hoe ik zonder moet, maar ik wil het wel zo graag!! Ik schaam me dood. Ik weet niet wat ik moet doen. Soms denk ik dat mensen beter af zijn zonder mij. Met mijn seksualiteit en gevoelens ben ik alleen maar een blok aan het been van de refowereld. Ik voel me ontzettend reddeloos. Wat moet ik doen? Wat kan ik doen?!

Antwoord

Beste vriend (uit hoe je schrijft denk ik dat je een man bent),

Je bent homo en je hebt een pornoverslaving. Je schrijft die dingen in één regeltje, maar ik wil het even uit elkaar halen. Want het zijn twee verschillende dingen.

1. Je bent homo. Dat schrijf je omdat je (seksuele) aantrekkingskracht ervaart richting je eigen geslacht. Je bent er niet gelukkig mee en beleeft het als een groot probleem. Je bent onderdeel van de refowereld en dat wil je ook zijn; maar je homo-zijn zet daar spanning op. Dat heeft er uiteraard mee te maken dat in de reformatorische wereld (waar ik die dit schrijf ook van harte deel van uitmaak – en we zijn nog een keer met elkaar op Refoweb ook!) de Bijbelopvatting wordt onderschreven dat een homoseksuele leefwijze niet naar Gods wil is. Ik hoor in de paar zinnen die je schrijft, dat jij die opvatting ook bent toegedaan. En ik kan me maar zo voorstellen dat je tot hiertoe in eenzaamheid met jezelf geworsteld hebt.

Ik raad je aan om er met één of enkele vertrouwde mensen over te spreken dat je deze gevoelens hebt. Ik zou je op zijn minst aanraden om bijv. het boekje van Herman van Wijngaarden “Oké, ik ben dus homo” te lezen. En het zou wellicht ook goed zijn om professionele hulp bij het omgaan met je homoseksualiteit te zoeken. Vanuit christelijke identiteit wordt die hulp geboden door organisaties die te vinden zijn op de volgende websites: www.eleos.nl; www.dedriehoek.nl; www.stagg-ngk.nl; www.stichtingdevluchtheuvel.nl; www.different.nl.

2. Wat betreft je pornoverslaving: ik hoef jou niet te vertellen dat je daarmee niet goed zit. Dat voel je zelf wel aan. Je schaamt je vreselijk, en je wilt eraf. Maar het is een verslaving en je merkt dat je er niet gemakkelijk afkomt. Als je er in je eentje mee door blijft modderen zal het zeker niet lukken.  Ik zou je aanraden, om dit ook open te leggen in het gesprek met de vertrouwde persoon en het bij de hulpverlening te vertellen. Die kunnen je handvaten geven en zullen je ongetwijfeld een weg wijzen.

Ik wil je hier wel graag meegeven, dat ik denk, dat je nu in een vicieuze cirkel zit. Het feit dat je kennelijk met je homo-zijn niet klaar bent, en daar niet echt een weg mee gevonden hebt, geeft je een waardeloos gevoel en heeft je op het spoor van de porno gebracht. En daardoor zijn je gevoelens van schaamte en waardeloosheid alleen maar groter geworden en dat zuigt je gemakkelijk steeds verder de verslaving in.

Ik mag je zeker ook dit zeggen: Je mag er zijn. God heeft je leven gewild en je gemaakt.  De keren dat je denkt dat mensen beter af zijn zonder jou denk je verkeerd. De grootste zegen zal het voor je zijn als je met heel je bestaan bij God terecht komt. En als je met je zonden bij het kruis van Christus terecht komt en het merkt dat Hij je genadig aanziet, vergeeft en aanneemt. En dan ontvang je van Hem het geschenk dat je leert leven met jezelf, leert omgaan met je seksualiteit, en om je plek in te nemen kunnen als waardevol lid van de kerkelijke gemeente. Je schrijft dat je je ontzettend reddeloos voelt. Maar in Christus is ook voor jou redding te vinden!

God zegene je!

Ds. A. de Lange,
Nieuw-Lekkerland

Tags in dit artikel:

geaardheidporno