Kinderdoop in de Schrift

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Beste ds. Van der Kraan, waar haalt u uit de Schrift de kinderdoop vandaan? In Handelingen kwamen mensen tot geloof, bekeerden zich en werden gedoopt in Jezus’ Naam. Hoe kunnen babys daaraan voldoen? Zelfs Jezus liet zich dopen, dit zegt wel iets over de volwassendoop. In Hand. staat dat het hele huisgezin werd gedoopt, er wordt geen leeftijd bij vermeld, wel dat ze tot geloof kwamen. Dit kun je moeilijk van baby’s verwachten toch?

Antwoord

Psalm 8 zegt: "Uit den mond der kinderkens en der zuigelingen hebt Gij sterkte gegrondvest." Het Boek vertaalt dat met: "U hebt de kleine kinderen geleerd U volmaakt te prijzen." God spreekt dus anders over het geloof van zuigelingen en kleine kinderen, dan jij. Blijkbaar ziet en hoort God iets, dat wij met ons beperkte verstand niet begrijpen.

Zie verder alle vragen en antwoorden over de (kinder)doop: www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/kinderdoop