Onttrekken aan kerkgenootschap van je doop

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Je onttrekken aan een kerkgenootschap waar je gedoopt bent kan dat, of is dat onbijbels?

Antwoord

Beste lezer, Naar ik meen is deze vraag in zijn algemeenheid vrij eenvoudig te beantwoorden. Er gebeurt geen ding bij geval. Dat geldt ook voor het feit dat we (vaak van jongs af aan) tot een bepaald kerkverband en een bepaalde gemeente behoren. Laten we om te beginnen er van uit gaan dat de Heere ons daarin een plaats heeft gegeven. Overigens is dat niet hetzelfde als een levend lidmaat van die gemeente zijn. Daarvoor is immers het wonder van de wedergeboorte nodig. Kun je nu je (doop)lidmaatschap van een gemeente zomaar opzeggen? Nee. Daarvoor zullen gegronde redenen moeten worden aangevoerd. Soms moet je samen als jongen en meisje een keus maken, omdat je tot twee verschillende kerken behoort en je in een toekomstig huwelijk niet naar twee kerken wilt gaan. Onderzoek dan bij beide kerken goed wat hun grondslagen zijn. Wordt er gepreekt naar Schrift en belijdenis? Heb bij voorkeur eens een gesprek met een predikant of ouderling van elk van beide kerken. Leg het ook samen aan de Heere voor, om zo samen een keus te kunnen maken. Maar ik mag niet zomaar weggaan, omdat bijvoorbeeld het 'klimaat' in een gemeente mij niet aanstaat. Er kan van alles aan die gemeente mankeren (en aan welke gemeente niet?!), maar als daar schriftuurlijk-bevindelijk gepreekt wordt, ben ik geroepen om mijn plaats te blijven innemen. Daarmee sluit ik helemaal niet uit, dat ook in andere kerken bijbels gepreekt kan worden. We mogen ons er over verblijden als dat ook bij anderen het geval is. Maar het gaat om de vraag: waar heeft de Heere mij geplaatst? Een gezond stukje kerkelijk besef mag en moet er zijn! Slechts als er dwaalleer verkondigd wordt en ik er alles aan gedaan heb om die te weren, maar nul op het rekest heb gekregen, mag ik niet alleen, maar moet ik zelfs die bepaalde gemeente verlaten. Laten we overigens goed bedenken: volmaakt is het nergens. En als je een beetje zelfkennis mag leren door de Heilige Geest, dan is het je een wonder dat je tot die gemeente-met-al-haar-gebreken mag behoren!

Ds. P. D. J. Buijs

Tags in dit artikel:

kerkkeuze