Het geven van een belijdenistekst

Ds. W. C. Meeuse / 1 reactie

Vraag

Wat is het doel van het geven/krijgen van een belijdenistekst? Is het een tekst die de dominee op een belijdeniscatechisant van toepassing vindt? Is het een tekst van de Heere speciaal ‘apart gezet’ voor jou? Hoe moet/mag je als belijdeniscatechisant omgaan met deze tekst, die vanaf nu toch wel bijzonder aanvoelt?

Antwoord

Het is in de meeste gemeenten gebruikelijk bij bepaalde (kerkelijke) gebeurtenissen een Bijbeltekst mee te geven. Hebben ‘losse’ teksten ook waarde? Ik denk aan het feit dat zieke mensen vaak kaarten krijgen met een Bijbeltekst erop. En ik heb meegemaakt dat dat zeer vertroostend en bemoedigend kan zijn. Ze krijgen zo (een gedeelte) van Gods woord aangereikt. Een zinvol gebaar.

Bij de doop van kinderen geef ik de laatste jaren ook een Bijbeltekst mee. Soms gebaseerd op de naam van het kind (als dat kan) of een tekst, waaraan men zich als een belofte kan vastklampen. Deze tekst staat dan ook op hun doopkaart. Een tekst om te onthouden en mee te nemen het leven door. Ook bij de bevestiging van ambtsdragers krijgen ze vaak een persoonlijke tekst mee, die bemoedigend is voor het vervullen van hun ambt. Daar kunnen ze op terug vallen, als het soms moeilijk is.

Zo is het ook met de trouwtekst die een echtpaar bij de kerkelijke bevestiging van hun huwelijk meekrijgt en waar de trouwpreek over gaat. Vroeger was het gebruikelijk (en een goed gebruik!!) om deze tekst in houtsnijwerk of geborduurd mee te krijgen. Op veel slaapkamers van ouderen hangt deze tekst in de woonkamer of boven hun bed.

De vraag gaat over de tekst die meegegeven wordt bij het doen van belijdenis. Het kost vaak veel tijd voor een predikant om een geschikte tekst uit te zoeken die ‘past’ bij de catechisant.  Niet om deze te kenmerken, maar om het woord van God mee te geven, bestemd tot bemoediging en vertroosting. Om over na te denken en het zeker te ontvangen als het Woord van God Maar wel is het een woord uit de Schrift. Het kan ook zijn dat in een tijd van (ernstige) ziekte er een ansichtkaart gestuurd wordt met een Bijbeltekst erop. Voor velen vertroostend geweest in moeilijke omstandigheden.

De vraag is of de tekst die bij de belijdenis wordt meegegeven een tekst is, die de Heere speciaal voor jou “apart gezet” heeft. Besef wel dat deze tekst is uitgezocht, biddend om de leiding van de Heilige Geest. Het zijn woorden van de Heere en als zodanig te ontvangen en te bewaren. Maar we kunnen er niet onze zaligheid aan ophangen. Bedenk altijd dat de Heere spreekt door Zijn Woord. Ook als deze woorden bij bijzondere gebeurtenissen worden aangereikt. Wees daar maar zuinig op.

In de Bijbel komen we ook tegen dat mensen terugvallen op woorden die eerder gesproken werden. “Heere, doe dan zoals U gesproken hebt” (zie bijv. 2 Sam 7:29).

Ds. W. C. Meeuse

Lees ook: 'Belijdenistekst'

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus (2011)

Tags in dit artikel:

belijdenis
1 reactie
ElisabethdeValk
Hoe jij/jouw dominee aan een belijdenistekst komt, dat gaat verschillend. Als je belijdenis doet/hebt gedaan, is het misschien mooi om het zelf aan de predikant te vragen?
De tekst van mijn doopdienst (als baby) betekent veel voor mij. Mijn belijdenistekst betekent weinig voor mij, begrijp nooit waarom ik hem heb meegekregen. Misschien had ik het destijds moeten vragen? Er zijn andere teksten die meer voor mij betekenen. Maar op zich hoeft dat niet erg te zijn. De hele Bijbel is Gods Woord voor jou! Leef er uit, leef er naar!
Zijn zegen toegewenst!