De spot drijven met de duivel

Ds. B.M. Meuleman / Geen reacties

Vraag

Mogen we de spot drijven met de duivel? Of is iets/iemand bespotten in geen enkel geval hoe een christen zich behoort te gedragen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De satan is een machtige vijand, die je niet moet onderschatten. Hij was een goede engel met een bijzondere heerlijkheid, die nu zijn gaven, voor zover hij die niet verloren heeft, inzet om kwaad te doen. Hij is bijzonder listig en heel goed in staat om mensen en volken te misleiden. Hij wordt de overste van deze wereld genoemd en had zelfs macht over de dood, Hebr. 2:14.

De satan is dus geen vijand om te onderschatten of zomaar uit te dagen. Als je ondoordacht de spot met hem drijft en hem niet werkelijk serieus neemt als de grote tegenstander van God en Zijn kinderen, breng je jezelf onnodig in gevaar. Daag je vijand nooit uit zonder een goede reden!

Tegelijk is het waar, dat Jezus door Zijn dood de duivel te niet heeft gedaan, wederom Hebr. 2:14. Hoewel de satan machtig is, is hij niet almachtig. Christus heeft hem door Zijn lijden en sterven overwonnen. Toch zal satan proberen wat hij kan om tegen God op te staan en het Gods kinderen moeilijk te maken.

Iemand die daar heel goed van af wist, was de bekende reformator Maarten Luther. Hij worstelde met de duivel, hij weerstond de satan, maar hij deed dit nooit lichtzinnig. Niet zelden was het een zware strijd die Luther met de duivel te voeren had. Maar hij deed dit nooit als spel. Hij dacht niet op een namiddag: kom, laat ik eens de spot drijven met de duivel. Luther ging het gevecht met de duivel aan wanneer hij door hem werd aangevochten, aangeklaagd, in verzoeking gebracht. Hij weerstond de duivel in zijn aangezicht, wanneer het ging om de eer van God. En ja, dan kon Luther ook de spot met de duivel drijven, om hem te laten zien, dat zijn macht gebroken was, dat Christus hem overwonnen had en dat de duivel niets meer was dan een verachtelijk, verwerpelijk wezen, bijvoorbeeld door tegen hem te zeggen: “Heilige satan, jij hebt natuurlijk nooit kwaad gedaan en jij alleen bent natuurlijk heilig. Ga tot God en zie dat jezelf genade krijgt.”

Op deze manier mag je zeker de spot drijven met de duivel, maar ik hoop dat je begrijpt dat het dan moet gaan om de eer van God en het weerstaan van de satan wanneer je door hem aangevallen wordt.

Zie veel, zie voortdurend op de Heere Jezus Christus Die de duivel heeft overwonnen. In Hem en door Hem ben je meer dan overwinnaar over iedere boze macht en kun je de satan hartelijk uitlachen.

Ds. B. M. Meuleman

Lees meer artikelen over:

duivel