Verdriet over onze kerkelijke gemeente

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

We maken ons grote zorgen en hebben veel verdriet over onze kerkelijke gemeente. We leggen u dit niet voor om even te ‘schoppen’ tegen onze gemeente, maar uit groot medelijden over de gemeente die ons zo lief was en uiteindelijk is!

We zitten in een grote Ger. Gem. die al jaren vacant is. Er is (vooral) de laatste 10-15 jaar veel veranderd in deze gemeente. Er wordt steeds meer anders gedacht over bekering en geloof. We (maar ook een deel van onze omgeving) beginnen ons steeds meer een eenling te voelen. Volle avondmaaltafels, ‘groot’ geloof, kritiek op Ger.Gem.-predikanten, werelds gekleed doordeweeks en een hekel aan preken waarin eerlijk en evenwichtig gesproken wordt over het Ene nodige.

Wat moeten we doen? Hoe moeten we in gesprek gaan over deze zorgen in onze gemeente? Moeten we een andere gemeente opzoeken? Heeft u tips voor ons? We denken vaak ook terug aan ons rijke voorgeslacht. Voor hen was het elke keer weer zo’n wonder dat de Heere de eerste was in hun leven.