De pil tegen hormoonschommeling

drs. A. Meijer / 4 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 20 jaar. Door de vrouwelijke hormonen is het dagelijks leven doorkomen lastig en soms niet te doen. De huisarts heeft maar één optie: de anticonceptiepil slikken zodat ik helemaal niet meer ongesteld word of een bloeding krijg en zo de hormonen ook niet op gang worden gebracht.

Ik weet niet wat ik moet doen: over een paar jaar als ik getrouwd ben, wil ik graag een kindje en ik weet dat het gebruik van de anticonceptiepil risico’s met zich meebrengt.  Sinds een aantal maanden belemmeren de hormonen me normaal te functioneren op het werk. Ik weet niet meer wat te doen. Wie kan me een eerlijk, bijbels antwoord geven?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het is mij nog niet precies duidelijk welke klachten de schommeling in vrouwelijke hormonen jou geven. Geeft het veel klachten met betrekking tot vaginaal bloedverlies of betreft het meer jouw stemming?

De anticonceptiepil (in dit geval zou ik het liever de hormoonpil noemen) kan wel wat bijwerkingen geven. Toch vallen de risico's over het algemeen erg mee. Het verlaagd niet de kans op het krijgen van een kind.  Als je de pil niet gebruikt voor anticonceptie (voor het huwelijk) dan ben ik van mening dat het bijbels verantwoord is om dit te gebruiken.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

de pilhormonen
4 reacties
Jenn
Dit is zo herkenbaar voor mij, heb ook veel verschillende anticonceptie pillen gebruikt maar daar werd het alleen maar slechter van.
Ik slik nu al een hele tijd teunisbloemolie en dat werkt goed voor de stemmingswisselingen, het is niet weg maar het is veel beter te doen.
Let er wel op dat er vitamine E bij in zit anders wordt je lichaam ‘te zuur’.
sjanie
Dag vraagstelster van 20 jaar.

Ik heb ook met die vraag gelopen, omdat ik zulke enorme klachten had, dat functioneren moeilijk werd,maar voor mezelf tegenstrijdig omdat ik principieel
tegen de pil ben ( als anticonceptie).
Toen in al een eind in de 40 was, ging ik overstag en ben de pil gaan slikken. Grote periodes voor mijn 40e waren er met grote ongemakken, helaas.
Als anticonceptie was toen niet meer aan de orde vanwege mijn leeftijd.
Bijwerkingen vielen mee, zeker in verhouding tot de klachten die ik daarvoor had.
Jij kunt toch als je gaat trouwen stoppen met het slikken van de pil?
Nu ga je het gebruiken als medicijn, niet als anticonceptie, dus nu geoorloofd.

Sterkte in je strijd met vrouw-zijn.
Ik probeer in mijn strijd te denken aan Eva, door haar als eerste vrouw
(en wij dus door de erfzonde van Adam en Eva) is er bloed gaan vloeien.
De vrouwelijke ongesteldheden en ongemakken waren er anders niet geweest. Wat een grote gevolgen van zo'n ene keer luisteren naar de slang.
Nogmaals sterkte
Peetje
Ik ben het met Jenn eens, laten we eerst kijken naar wat de natuur te bieden heeft, God heeft alles zo mooi geschapen en daar moeten we gebruik van maken. Ga als je niet zelf wilt proberen naar een goede homeopaat zodat die kan kijken wat er bij je past. Helaas kost het wel wat, vaak dekt je zorgverzekering het niet helemaal.
leene
Als ik dit zo lees weet ik helemaal niet of vragenstelster nu veel last heeft van stemmingswisselingen of van heftige menstruaties en onregelmatige bloedingen. Voor dat laatste zal teunisbloemolie niet zo heel veel doen. Als het echt zo erg is dat je het dagelijks leven niet meer door komt zou ik om een verwijzing naar een gynaecoloog vragen doe dan wel even onderzoek of dat niet iemand is die je gelijk hormonen wil geven en daarmee basta.
Overigens geloof ik ook wel in natuurlijke middelen en proberen om je voeding zo optimaal mogelijk te laten zijn. Maar dit klinkt wel heel heftig... kan geen kwaad om eens een gedegen onderzoek te krijgen.